Terug naar overzicht

Dossier - Sign

Sign

De sign-sector groeit in ijltempo. Dat heeft alles te maken met de digital printing revolutie. Deze maakt het mogelijk dat een toenemend aantal substraten met steeds nieuwere, betere digitale technieken kan worden bedrukt. Minimale afnames spelen geen rol, zoals dat wel het geval is bij offset.

Het begrip sign staat voor een enorme en heel diverse markt. Terwijl de een denkt aan buitenreclame, ziet de ander meteen mooi geprinte T-shirts voor zich. De soorten materiaal en de productiemethoden zijn daarmee zeer uiteenlopend. De markt maakt een stevige transitie door met dank aan de digitale productiemiddelen. Waarom zouden consumenten de kinderkamer niet opleuken met gepersonaliseerd behang? En om nog een voorbeeld te geven: in retail speelt sign altijd al een belangrijke rol. De stenen muur bij de slager omtoveren tot een houten wand is nu een eitje. Franchiseketens realiseren winkelpakketten helemaal op maat van juist die ene vestiging. Fascinerend, wat een kansen.

Nieuws

Talrijke signbeurzen vechten om aandacht in voorjaar 2021

Het nieuws dat de signbeurs FESPA Global Print Expo is verplaatst naar 9 tot 12 maart 2021 in Amsterdam, zal niet overal met gejuich ontvangen zijn. Het wemelt in en nabij Nederland namelijk van de signbeurzen in de eerste vier maanden van 2021; al corona het sowieso al toelaat...

lasernabewerking wint terrein in printsector

Nabewerking: lasertechnieken winnen terrein

Contactloos printen, waarbij geen druk op het substraat wordt uitgeoefend, zien we in de vorm van inkjet in alle grafische marktsegmenten oprukken. Met contactloos afwerken door middel van lasertechniek lijkt het nu dezelfde kant op te gaan. Wat is er allemaal mogelijk en waar gaat het naartoe? Een kijkje in de keuken van een veelzijdige techniek.

fespa sign print textiel sports

Opnieuw uitgestelde Fespa Madrid begin 2021 in Amsterdam

De Fespa signbeurs komt in maart in Amsterdam

grafici printmatters print corona sign

Printwereld toont veerkracht tijdens corona

Een mooi blad over PRINT op de mat. Onder meer over de creativiteit van de doorzetters.

HYBRID Software innoveert in razend tempo

HYBRID Software heeft talrijke nieuwe features in haar software voor geautomatiseerde prepress bekendgemaakt.

mimaki, corona, webinar, textiel, sign, printen

Webinar-serie Mimaki over sign-, textiel- en industrieel printen

Mimaki wil via Live Events de negatieve corona-impact delen en kansen te schetsen voor de periode na COVID-19.

Zünd Benelux lanceert Zünd Academy

Zünd Benelux heeft de Zünd Academy gelanceerd, een e-learningtool met video-tutorials, duidelijke manuals, snijsamples en antwoorden op veelgestelde vragen.

eco, textieldruk, mondkapje

Eco Textieldruk produceert nu mondkapjes

Hoe een Groningse textieldrukker zich omtovert tot producent van mondkapjes.

promic jansen display showdown

Promic en Jansen Display zijn nu Showdown Displays Europe

Promic Display Systems (Nederweert, NL) en Jansen Display (Prestanov, CZ) heten sinds deze week Showdown Displays Europe.

Signbedrijf TMB focust op grootformaat print

TMB investeert in grootformaat print, HP-printers naar Kampert-Nauta

Signbedrijf TMB gaat volledig voor grootformaat print. Het investeert in onder meer een vierde Zünd-snijcutter. De twee HP-printers verhuizen naar Kampert-Nauta.

Wand met logo SIGN2COM

SIGN2COM uitgesteld naar 2021

De Belgische signbeurs SIGN2COM wordt ruim een jaar uitgesteld, tot oktober 2021. Niet omdat hij niet mag doorgaan, maar omdat veel exposanten aangeven dat het laten doorgaan in september van dit jaar niet wenselijk is.

Plattegrond van Labelexpo

Business as usual voor Labelexpo

Labelexpo Europe heeft de beursdata voor volgend jaar bekend gemaakt: 21-24 september. Dat is in dezelfde periode als altijd en ook verder zwijgt de organisatie in alle talen over de Coronaperikelen.

Signbedrijf Revon failliet

Vorige week is het faillissement uitgesproken over Revon B.V. Het Woerdense signbedrijf was gespecialiseerd in (auto)belettering, signing, XXL-printen en point-of-sale-materiaal.

Mensen aan 1,5 metertafel van Holbox.

Kartonnen 1,5 metertafel

Holbox heeft een modulaire afstandtafel bedacht, waar iedereen op minstens 1,5 meter afstand van elkaar staat.

Hoe is het met: Omnimark

Omnimark is specialist in de belettering en aankleding van voertuigen, gebouwen en producten. Hoe gaat het signbedrijf uit Weesp om met de Coronacrisis?

Mondkapje met logo M2 Printing

Hoe is het met... signmaker M2 Printing

Signmaker M2 Printing heeft het druk met het maken van mondkapjes, maar zou liever wat anders doen.

Nieuwe etikettenpers van Xeikon

Printerfabrikant Xeikon lanceert een nieuwe digitale etikettendrukpers op basis van haar Cheetah 2.0-technologie. De Xeikon CX300 moet voldoen aan de stijgende vraag naar massapersonalisatie, kortere doorlooptijden en meer productdiversificatie in de etikettenbranche.

burocad sign corona printsalons mieke neven

Hoe is het met: Burocad?

Haar vier Printsalons moesten verplicht dicht en haar signonderneming zag de omzet halveren. Mieke Neven, directeur eigenaar van beide Belgische activiteiten schakelde snel, ontwikkelde een eigen ‘Blijf beschermd’-lijn en doet een oproep aan de grote bedrijven: ‘Betaal op tijd!’

GWG-specificaties voor de sign- en display-branche

De Ghent Workgroup heeft nieuwe specificaties uitgebracht voor gestandaardiseerde aanlevering in de sign- en display-markt. Daarin worden drie belangrijke criteria meegenomen: kijkafstand, schalingsfactor en kleurbereik.

Nieuw soort printer van Azonprinter

Azonprinter lanceert een nieuwe flatbedprinter dat elk soort plat of rond object kan beprinten tot een hoogte van 42 cm en een diameter van 33 cm; de Cubejet.

Probo in Dokkum

Probo neemt zeilmakerij Steegstra over

Met de overname van zeilmakerij Steegstra haalt Probo de mogelijkheid om meer complexe afwerkingen te doen in huis. De twee bedrijven werkten al bijna 15 jaar samen.

Unieke carwrapkleuren bij Spandex

Spandex introduceert een unieke voor Spandex ontworpen serie custom-made kleuren van Avery Dennison’s populaire Supreme Wrapping Film. Camiel Bosma, general manager Spandex Nederland: ‘De carwrap business vraagt om een brede keuze tussen kleuren, effecten en texturen. Wij zijn zeker dat wrappers deze exclusieve nieuwe kleuren aantrekkelijk vinden en zullen aanbieden aan hun klanten.’

PrintCare Robot-snijplotter voor Dekker Creatieve Media & Druk

Dekker Creatieve Media & Druk in Leeuwarden heeft het nieuwste model PrintCare snijplotter geïnstalleerd. Directeur / eigenaar Bram Dekker: ‘Voor onze afdeling afwerking waren wij op zoek naar een all-round robot-snijder voor het stansen, snijden, slitten en rillen van drukwerk. Die hebben we gevonden. De PrintCare snijplotter is een unieke machine. Wij zijn één van de eersten in Nederland die hiermee werken.’

Sign: 24/7 displays printen

Ewald Elfrink is zelfstandig loonverpakker én printer van displays. Dat doet hij zelfs 24/7, dankzij de combinatie van een grootformaat vlakbedprinter van Canon, een Fanuc robot en een Zünd digitale snijtafel. Hij legt uit hij de efficiëntie van de productie heeft geoptimaliseerd.

Heel NL ziet signproducties dankzij 100 km-maatregel

Eén van de vanmorgen door minister-president Mark Rutte aangekondigde maatregelen om de stikstofuitstoot te verminderen is het verlagen van de maximumsnelheid. Dat voornemen ging al rond en zorgde de afgelopen dagen voor veel aandacht voor signbedrijven.

Neopost neemt activiteiten van NBC over

  Neopost neemt de activiteiten print & cut, print only, snijplotters alsook snijfolies, inkten en printmedia van het bedrijf New Business Communications (NBC) over. Daarmee versterkt de leverancier van geïntegreerde oplossingen aan voor zowel postale als digitale communicaties, pakketverkeer en software voor het verrijken van klantervaringen haar lokale expertise in grafische oplossingen in de Benelux.

Glance & Vision investeert in swissQprint Nyala 3

Zes jaar geleden stapte Glance & Vision in Veldhoven in de wereld van het vlakbed-printen. Met al een grote order op zak bestelde het allround signbedrijf een HP FB500. Die is nu vervangen door een swissQprint Nyala 3.

Investeren en innoveren in print en sign

BAM! 108 pagina’s op de mat en allemaal over print en sign. De deze week verschenen editie van PRINTmatters benadrukt investeringen in innovatie in de sector. Bankbiljettendrukker Koninklijke Joh. Enschedé kocht een nieuwe Koebau Giori De La Rue-pers en stapt in print to web, VOB plaatst twee loeigrote drukpersen en displaymaker Elwe draait 24/7, dankzij een robot.

Veilige prints voor binnenshuis met Canon’s flexibele UVgel 460-inkt

De Canon UVgel 460-inkt die gelijktijdig met de nieuwe Colorado 1650 roll-to-roll printer in mei 2019 in de markt is gezet, heeft het hoogste niveau gehaald van de UL GREENGUARD Gold-certificering van UL Environment, een wereldwijd toonaangevend veiligheids- en certificeringsbureau.

Hillenaar Outdoor breidt uit met Venster Billboards

Hillenaar Outdoor kondigt opnieuw uitbreiding aan. De buitenreclame onderneming exploiteert vanaf augustus 2019 vijftien Venster Billboards in Zoetermeer en vier in Leiderdorp.

Open Huis: Blomsma Groep bestaat 40 jaar

Om het 40-jarig bestaan te vieren, organiseert de Blomsma Groep in Zoetermeer op 27 september een Open Huis met een sprekersprogramma.

swissQprint geeft live demonstraties op de Fachpack 2019

swissQprint, de Zwitserse fabrikant van grootformaatprinters, verzorgt live demo’s tijdens de Fachpack 2019 die van 24 tot en met 26 september plaatsvindt in Neurenberg. En zoals vaker komt de kwaliteitsvergelijking met offset aan de orde. Al blijft de spreker anoniem.

Epson SureColor voor C&T Reclame

C&T Reclame in Nieuw Vennep heeft bij Nautasign een Epson SureColor SC-S40600 aangeschaft.

Promosign investeert in hybride 3,2m LED UV printer van Agfa

Het in Arnhem gevestigde Promosign heeft onlangs een Agfa Anapurna H3200i LED UV printer aangeschaft. De uitbreiding van het machinepark was nodig door een stevige groei in het signprintwerk.

Zevende Avery Dennison ‘Wrap like a King’-competitie van start

De zevende editie van de jaarlijkse Wrap Like a King-competitie van Avery Dennison is van start gegaan. Inschrijven kan tot 30 augustus.

Groeibriljant ReclameOnline verbaast signwereld

De opmars van de Vlaamse signmaker ReclameOnline lijkt op een spookje. Franky De Meyer: ‘In september 2013 begon ik in een garage met 0 collega’s en zes orders per dag, niet gehinderd door grafische vakkennis. In maart 2019 verwerkten 38 medewerkers 242 orders. In 2020 wil ik met 50 FTE 400 orders verwerken en all the way internationaal gaan. Om hier te werken moet je groot willen denken. De rest leren wij je bij.’

VAN AS bouwt specialisme in point-of-sale materiaal uit

Bij VAN AS in Oud-Beijerland is recent een MK Easymatrix 106 CS stansmachine geïnstalleerd. Een primeur: VAN AS is het eerste bedrijf in Nederland waar de Easymatrix in productie ging.

Promic gekocht door het Amerikaanse Sign-Zone LLC

Promic Display Systems in Nederweert is overgenomen door het Amerikaanse Sign-Zone LLC met hoofdvestiging in Minneapolis. Promic blijft onder eigen naam opereren.

Nieuw: slimme wegwijzers voor slimme steden

Het zou maar zo kunnen dat onze binnensteden en grote evenementen over vijf jaar volhangen met slimme, met internet verbonden, bewegende informatie- en wegwijzers. Met dank aan fabrikant Charvet Media uit Lyon en de Belgische startup iArrow uit Oostende.

Terugblik Sign & Digital UK 2019

Op de met 185 stands bezette “Sign & Digital UK 2019” werden nieuwe groot formaat - en andere machines voor de productie van signtoepassingen gepresenteerd. Printweek publiceerde een interessant artikel over deze drukbezochte beurs, die begin april plaatsvond in Birmingham. PRINTmatters vat de essentie samen.

Sign: ATC Groupe biedt inspiratie tijdens Fespa-reis

Vijftien Nederlandse ondernemers uit de Sign-industrie én PRINTmatters namen 18 en 19 maart deel aan een Fespa-innovatiereis naar Lyon, van oudsher de zijde- en zeefdrukstad van Frankrijk. Eén van de bezochte bedrijven was ATC, een signbedrijf dat het experiment omarmt, vanuit een streven naar onderscheidend vermogen. Een verslag.

Flatbed-primeur bij Andi

Andi Smart Print Solutions heeft als eerste printbedrijf in Nederland en Europa de Océ Arizona 1380GT flatbed-printer, inclusief roll media optie, geïnstalleerd.

Print & Sign innovaties

Sign ontwikkelt zich sterk in de breedte. De tijd dat de uitingen alleen promotie tot doel hadden ligt achter ons. Jordy de Jong, Customer Success & Event Manager bij Probo.nl vertelde er over op de Vakdag Print & Sign 2019.

Kampert Nauta en Print.com nemen TMB Print & Sign over

Per 1 januari 2019 wordt met terugwerkende kracht het grafische fullservice-bedrijf TMB Print & Sign door Print.com en Kampert-Nauta overgenomen. Dat maakte Marco Aarnink, directeur van Print.com zojuist bekend tijdens de drukbezochte Vakdag Print & Sign van het vakblad PRINTmatters.

Van stickerhobby tot serieuze sign-business

“Let’s stick together”: zo luidt de parallelsessie die Tinus Kouwenberg 6 februari houdt tijdens de Vakdag Print & Sign. Deze ras-ondernemer bouwde zijn passie “stickeren” uit tot een creatieve signbusiness. Met zijn Eindhovense onderneming StickerCompany geeft hij onder meer auto’s en winkelpanden een ander aanzien.

Fespa 2019 belooft 'explosie van mogelijkheden'

Het aftellen naar het vierdaagse sign-event Fespa 2019 in München is begonnen nu de wereldwijde grootformaat print-expo haar nieuwe branding en slogan onthult.

Hillenaar over out-of-home reclame: 'Analoog blijft nog lang heel groot'

Jeroen Hillenaar ziet "print" nog lang domineren in out-of-home reclame, hoewel hij "digitaal" uiteindelijk snel ziet groeien. Dat vertelt de ceo en oprichter van het snelgroeiende Hillenaar Outdoor: ‘De grote buitenreclame-exploitanten zijn een beetje ingeslapen.’

Van As kiest voor MultiPress

Recent heeft Van As aan Dataline de opdracht verstrekt om MultiPress te implementeren. Zowel de vestigingen in Oud-Beijerland als die in Amsterdam gaan het ERP/MIS gebruiken.

Sign: Axent Reclame zoekt het in complexe projecten

Extreme flexibeliteit vindt Directeur Bert Verhoek de kernwaarde van zijn bedrijf. 'Waar anderen zeggen dat iets niet kan, vinden wij altijd wel een manier om een opdracht voor elkaar te krijgen. Het is voor ons als signbedrijf de manier om ons te positioneren ten opzichte van de opkomende concurrentie van drukkerijen.'

Probo breekt uit naar nieuwe markten

15 juni organiseerde Probo zijn eigen festival. Daar maakte de printleverancier voor resellers bekend papier aan het digitale drukassortiment toe te voegen. Ook werd uitgepakt met innovaties als egaliserend behang en Motiflow, dat de groeimarkt van gepersonaliseerde decoratieve interieurprints bedient. Bijna duizend mensen reisden voor dit sign- en digitale printfeestje af naar Dokkum.

Fespa 2017: Vervagende grenzen tussen Print en Sign

De Fespa-organisatie had in 2017 alle hallen van de beurs in Hamburg nodig om de exposanten te huisvesten. Steeds meer leveranciers hebben vertrouwen in de uitdijende markten van grootformaat print en sign. Print en Sign groeien dan ook naar elkaar toe. Een overzicht van de belangrijkste innovaties.

Het recept voor de beste voertuigwrap

Buitenreclame door middel van het wrappen van voertuigen. Een mooie vorm van sign.