Abonneren  Inloggen

Print.com als een komeet uit de startblokken

19 november 2018

Acht weken na de livegang verwerkte de nieuwe internetdrukker Print.com voor 400 klanten dagelijks 100 tot 150 opdrachten. Opmerkelijk is volgens Aarnink de interesse vanuit de VS en Groot-Brittannië. In de eerste editie van PRINTmatters vertelt oprichter Marco Aarnink alles over de groei van - en zijn ambities met Print.com.

Daar waar Aarnink in 2014 24 miljoen euro cashte met de verkoop van het door hem opgerichte Drukwerkdeal, vraagt iedereen zich af of hij er nu ook met Print.com in slaagt om de hemel te bestormen. Vooralsnog is Print.com een gesloten applicatie, daar waar het platform ergens begin 2019 open gaat voor iedereen. ‘De applicatie is zo ingericht dat veelbestellers binnen twintig seconden drukwerk kunnen bestellen’, meldt Aarnink. Optimaal bestelgemak is dan ook één van de factoren waarmee hij zich wil onderscheiden van de concurrentie.

Een diep assortiment
Hoewel hij in het interview aangeeft gecontroleerd te willen groeien, wil Aarnink met print.com een leidende internationale internetdrukker worden. Waar collega-internetdrukkers het volgens de Overijsselse ondernemer vooral zoeken in assortimentsverbreding, daar richt hij zich ook op de diepte van het assortiment: ‘Denk bijvoorbeeld aan het kunnen leveren van bijzondere papiersoorten en het verbinden van extra opties aan producten; of aan handelingen die normaal gesproken nog bij andere partijen moeten gebeuren. Uiteraard zitten er in de gesloten webapplicatie meer mogelijkheden dan in het open platform.’

'Eigen productiecapaciteit grootste uitdaging'
Als zijn grootste uitdaging beschouwt Aarnink het regelen van eigen productiecapaciteit, daar waar hij momenteel werkt met tien externe drukwerkpartners. ‘Overnames zijn geen doel op zich, maar we kijken goed om ons heen naar kansen die zich voordoen, het liefst in Deventer of omgeving. Ik streef naar een situatie waarin we ongeveer de helft van het werk zelf doen en de helft uitbesteden. Voor wat betreft onze buitenlandse plannen zoeken we te zijner tijd naar buitenlandse drukwerkleveranciers.’

Lange termijn-commitment 
In het interview meldt Aarnink ook dat hij zichzelf nog lang bij Print.com ziet rondlopen. ‘Maar wanneer Print.com groot wordt, wil ik niet als ceo de kar trekken. Dan ben ik teveel vanachter een bureau bezig met besturen en managen.’ (…) ‘Ik zal een trekkende en inspirerende rol behouden in business development.’

Meer informatie
Het uitgebreide interview met Marco Aarnink (5 pagina’s) is te lezen in het magazine PRINTmatters. Daarin legt hij onder meer uit waarom hij fors heeft geïnvesteerd in een interne paper arts studio  (zie onderstaande foto) en gaat hij in op de inhoud van zijn database. Daarin bevinden zich ruim 5.000 partijen.