Abonneren  Inloggen

Atomium tot december verrijkt met enorm smurfenhoofd

26 november 2018

Op één van de bollen van het Atomium in Brussel prijkt tot eind december een enorm zelfklevend smurfenhoofd met het onderschrift ‘Smurf Experience’. Een ingewikkeld en spraakmakend Signproject waar PRINTmatters indook.

Zowel  de smurfen als het Atomium bestaan zestig jaar, dus waarom ze niet opvallend verenigen om deze beide Belgische iconen in het zonnetje te zetten, zo bedacht het marketingbureau van het Atomium. Het vrolijke beeld promoot bovendien Smurfit Experience, de tentoonstelling die in de Brusselse Expo wordt gehouden.

Samenwerking tussen vier partijen
Voor dit Signproject werd het Belgische Mactac Europe in de arm genomen, dat is gespecialiseerd in zelfklevende folietechnologie. Mactac werkte samen met drie andere Belgische bedrijven: Cecoforma (projectbegeleiding en eventcommunicatie), Dynagrapgh (grafisch bedrijf dat zich richt op belettering en digitaal printen) en Dizziness SPRL, dat klimmers levert die op grote hoogte kunnen werken. Cecoforma maakte het ontwerp en de berekening hoe het materiaal op de bol moest worden aangebracht. Het was onmogelijk het materiaal in één geheel op de bol te laten kleven. Het smurfenhoofd werd daarom onderverdeeld in 45 stroken van elk een halve meter breed. Het onderschrift telde tien onderdelen. De complete afbeelding was 9 meter breed en 14,5 meter hoog en moest een half jaar lang dienst doen.



Printer- en foliekeuze 
In het magazine PRINTmatters wordt dit signproject uitvoerig beschreven. Enkele aspecten lichten we uit: voor de print van het smurfenhoofd is IMAGin JT 5829R gebruikt: zelfklevende folie met een dikte van 100 µm. Dit product heeft een verwijderbare grijze kleeflaag die zorgt voor een goede dekking, maar die nauwelijks lijmresten achterlaat na verwijdering. Deze print is vervolgens gelamineerd met LUV 3898 - matte finish - ter bescherming tegen UV-licht en fysieke beschadiging. Voor de belettering is gebruik gemaakt van de intermediate film MACal 8900 Pro (dikte 70µm) in een wit matte kleur. Dynagraph heeft de folies geprint en gesneden en trainde de mensen van Dizziness om de stroken op de juiste manier op de bol aan te brengen, zo’n 102 meter boven de grond. Hoe ze dat precies deden is te lezen in het magazine.