Abonneren  Inloggen

Canon en Stylink tonen de veelzijdigheid van printen

4 september 2019

Canon slaat de handen ineen met Stylink, een onafhankelijk online platform waar de laatste trends worden gedeeld op het gebied van interieur, mode en design. Doel van de samenwerking is het op de kaart zetten van de mogelijkheden van digitaal printen voor uiteenlopende markten.

Uit het persbericht
De trend naar personalisering van uiteenlopende toepassingen leidt tot een groeiende vraag naar op maat gesneden producten. Dat biedt volop kansen voor organisaties die hun afzetmarkt willen uitbreiden, zoals in de retailsector en de markten voor verpakkingen, mode en interieur. Door de krachten te bundelen, willen Canon en Stylink de mogelijkheden die digitaal printen in deze sectoren biedt samen over het voetlicht brengen.

Brug vormen

De samenwerking tussen Canon en Stylink komt voort uit de gedachte dat beide partners elkaar kunnen versterken door het vormen van een brug tussen creatieve professionals enerzijds en printbedrijven anderzijds. Canon en Stylink slaan de handen ineen om creatieve professionals - vormgevers, ontwerpers en stylisten - retailers, de verpakkingsindustrie en spelers in de markt voor mode en interieurdesign te informeren over de toegevoegde waarde van digitaal printen. Dit krijgt invulling door het gezamenlijk ontwikkelen, produceren en delen van inspirerende content, maar ook door via events, beurzen, trendlezingen en trainingen innovaties op het gebied van digitaal printen te delen.

Inzichten en trends

Anna Borsboom - trendwatcher, oprichter en hoofdredacteur van Stylink - heeft een lange staat van dienst. Zij adviseert organisaties en bedrijven onder meer over vraagstukken over positionering, collectie- en productontwikkeling en het ontwikkelen van een contentstrategie. Daarnaast geeft ze lezingen en trainingen over deze thema’s. Op stylink.nl deelt Borsboom de laatste inzichten en consumententrends in de wereld van (duurzame) mode, interieur, fair & green design en textieltrends. In haar blogs, columns en achtergrondverhalen besteedt zij veel aandacht aan de steeds grotere rol van prints, graphics, illustraties en patronen. “Het grote voordeel van digitaal printen is dat het in allerlei omgevingen kan worden ingezet om de beleving van bezoekers en de consument te vergroten en hun band met een merk te versterken”, zegt Borsboom. “Prints, graphics, illustraties en patronen worden steeds invloedrijker in Nederlands design en interieur. Prints en dessins bepalen immers de uitstraling van een product of label. Steeds vaker worden nieuwe digitale productiemiddelen toegepast in mode, textiel, interieur, grafisch ontwerp en stationary. Ik kijk ernaar uit om samen met Canon te laten zien welke mogelijkheden dit in allerlei sectoren te bieden heeft.”

Nieuwe doelgroepen

”Dankzij onze samenwerking met Stylink blijven we goed op de hoogte van veranderende marktbehoeften en weten we óók wat er bij de consument speelt. Dit stelt ons in staat om maatwerkoplossingen te ontwikkelen en de groei in de markt voor digitaal printen te stimuleren”, vertelt Nadine van Eeuwijk, Product & Application Business Developer van Canon. “We kunnen zo namelijk ook nieuwe doelgroepen bereiken en hen bewustmaken van de toegevoegde waarde van digitaal printen ten opzichte van traditionele productietechnieken. Denk aan de mogelijkheid voor personalisatie, het produceren van enkele stuks en het creëren van prototypes en maatwerk tegen een interessante prijs. Verder biedt het designers een enorme ontwerpvrijheid omdat er nagenoeg geen grenzen zijn aan de kleuren en designs die kunnen worden geproduceerd.”

Stylink Showcase pagina

Op de website van Canon is een showcase pagina ingericht waar Canon en Stylink inspirerende content over digitaal printen zullen delen. Het eerste artikel, van de hand van Anna Borsboom, is een feit. In een kleurrijk betoog schetst zij in woord en beeld de kansen die digitaal printen biedt voor creatieven, brands, retailers en consumenten. “The sky is the limit!” 

Digitaal printen in de lift

Door de groei van markten waarin decoratieve toepassingen worden verkend, zal de industriële printsector naar verwachting ruim 107 miljard dollar waard zijn in 2020. Dat biedt veel mogelijkheden voor de ontwikkeling van allerlei innovatieve toepassingen. Retailers zoeken bijvoorbeeld naar mogelijkheden om hun fysieke winkels in te richten als een inspirerende omgeving die de zintuigen van bezoekers prikkelt en hen aanmoedigt om producten uit te proberen en tot aanschaf over te gaan. In de hospitality-sector wordt digitaal printen ook steeds vaker toegepast. Zo kunnen hotels en restaurants de klantbeleving versterken door krachtige visuele elementen aan het interieur toe te voegen. Ook tijdens beurzen, congressen en andere events wordt digitaal printen steeds vaker ingezet.