Abonneren  Inloggen

DPG Media koopt Sanoma Nederland - Nederlandse media voor 85 procent in Vlaamse handen

10 december 2019

DPG Media (voorheen De Persgroep) neemt voor €460 mln de Nederlands-Belgische mediatak van het Finse mediabedrijf Sanoma over. Daarmee komen Libelle, Donald Duck, NU.nl en talrijke andere Nederlandse mediamerken in Belgische handen. Het gevolg is dat ruim 85% van de Nederlandse mediasector Vlaams eigendom heeft. 

Beide partijen maakten dit nieuws dinsdagmorgen bekend. De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Ook de ondernemingsraden van beide bedrijven moeten nog hun advies uitbrengen.

Sanoma: 'Op zichzelf staande tijdschriften moielijk te digitaliseren'
De Nederlandse Susan Duinhoven is CEO van het moederbedrijf Sanoma Corporation. Zij legt in een persbericht uit waarom Sanoma haar Nederlands-Belgische mediatak verkoopt aan DPG Media. Daarbij zegt ze het volgende over de tijdschriftenmerken in het mediaportfolio: 'Als een op zichzelf staande business zijn tijdschriften moeilijk te digitaliseren. Door deze desinvestering is Sanoma daarom bijna uit de business van de papieren tijdschriften gestapt.' (…) 'Als onderdeel van DPG Media zullen alle Nederlandse media-activiteiten van Sanoma profiteren van de mogelijkheden en synergieën die alleen een leidend Nederlands/Belgisch mediabedrijf kan bieden.’
Impliciet lijkt Duinhoven hier dus te zeggen dat tijdschriftenmerken sterker dan tot nu toe - bijvoorbeeld al bij een Libelle is gebeurd - gedigitaliseerd moeten worden om exploitabel uitgegeven te kunnen worden. 

Samen €1,17 mld omzet
Het Vlaamse DPG Media geeft onder meer AD, De Volkskrant, Trouw en diverse zakelijke mediamerken uit, waaronder Intermediair en Tweakers.net. Bij Sanoma Nederland zijn 900 mensen werkzaam. Afgelopen jaar boekte de mediatak een omzet van €424 mln. DPG Media telt ruim 2700 werknemers en realiseerde in 2018 een omzet van €746 mln.

Vlaanderen domineert Nederlandse mediasector 
Door de overname van de Nederlands-Vlaamse mediatak van Sanoma wordt de dominantie van DPG Media op de Nederlandse mediamarkt nog groter. DPG Media was al het grootste mediabedrijf in Nederland. De nummer twee is ook al in Belgische handen: Mediahuis, de eigenaar van onder meer de Telegraaf Media Groep en NRC Handelsblad. DPG Media en Mediahuis bezitten samen meer dan 85% van alle Nederlandse mediabedrijven. Het enige mediabedrijf van enige omvang in Nederlandse handen is Talpa Media, dat televisiebedrijf SBS en ANP inlijfde en een belangrijke positie inneemt in de Nederlandse radiomarkt. Daarnaast is er natuurlijk nog de Publieke Omroep (inclusief de NOS).   

Sanoma blijft met educatieve tak in Nederland actief
Sanoma blijft overigens in sterk gereduceerde vorm in Nederland actief en zal zich hier uitsluitend nog richten op de educatieve markt, waarin het bedrijf onder de vlag van Sanoma Learning actief is. Zo werd schoolboekendistributeur Iddink al overgenomen. Rob Kolkman, CEO van Sanoma Media Netherlands, blijft na de overname bij Sanoma betrokken en volgt John Martin op als CEO van Sanoma Learning.