Abonneren  Inloggen

Brandbrief huis-aan-huiskranten naar minister Slob

27 januari 2020

Huis-aan-huiskranten sturen een brandbrief naar minister Arie Slob (Media) en de VNG. In de decembereditie schreef PRINTmatters al over het probleem dat ontstaat, doordat de gemeente Utrecht regionale ongeadresseerde huis-aan-huiskranten ziet als reclame.

De kranten vrezen dat het Utrechtse voorbeeld om huis-aan-huiskranten uit milieuoogpunt te weren in meer steden navolging krijgt. Dat betekent ‘de doodsteek voor de onafhankelijke lokale journalistiek’, meent branchevereniging NNP. Het AD schrijft er op 27 januari uitgebreid over. In Utrecht koos het college van B&W er afgelopen juli voor om in plaats van de bekende Ja/Nee en Nee/Nee-stickers een veel striktere regel te gaan hanteren. Geen sticker op de deur betekent voortaan géén drukwerk meer in de brievenbus. De domstad hoopt zo de papierverspilling te verminderen.

Nek omgedraaid

Huis-aan-huisbladen stellen dat de plaatselijke nieuwsbladen zo de nek wordt omgedraaid. Het besluit scheert reclamefolders en huis-aan-huiskranten immers over één kam. Belangenclub de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP) spreekt van ‘ondoordacht gemeentelijk milieubeleid’, waardoor ‘de lokale journalistiek het loodje gaat leggen'. 

7,7 miljoen lezers

De NNP wijst op de waakhondfunctie die lokale media hebben. Liefst 7,7 miljoen Nederlanders lezen nu wekelijks een van de honderden huis-aan-huisbladen blijkt uit recent onderzoek. De maatregel werkt bovendien contraproductief, betoogt de sector: veel gemeenten gebruiken huis-aan-huis-kranten juist om hun inwoners te informeren over belangrijke regionale kwesties. 
Lees verder op ad.nl.