Abonneren  Inloggen

‘Bij een lockdown light hoeven de reclamefolders ook niet meer’

19 maart 2020

De productie van drukwerk loopt deze week al enorm achteruit. Die signalen krijgt PRINTmatters van verschillende kanten binnen. Ondertussen proberen de grafische en signbedrijven zich in te stellen op een epische crisis die ook nog eens in no time is ontstaan. We spraken er onder meer over met Robbert Amse van totaalaanbieder Wifac.

Realiteiten veranderen in deze corona-crisis sneller dan het licht. Rond 12 maart was het uitstel van ‘s werelds grootste grafische vakbeurs drupa naar april 2021 het allesbepalende grafische nieuws. Zes dagen later is drupa alweer in de achteruitkijkspiegel verdwenen van de talrijke grafische en signbedrijven die worstelen met de corona-crisis, die als een lawine op hen is neergedaald. Daarvan is geen woord overdreven, zoals bijvoorbeeld ook Guido Van der Schueren, de ongekroonde Belgische prepresskoning en bestuursvoorzitter van Hybrid Software, meldt op de website van dit bedrijf:

'In my 45 years in the graphic arts industry, I have never been confronted with a crisis that emerged as quickly and escalated as fast as the COVID-19 pandemic.'
In de eerste tv-toespraak van een Duitse bondskanselier sinds de val van de muur in 1989 noemde Angela Merkel 18 maart de coronacrisis ‘de grootste Europese uitdaging sinds de Tweede Wereldoorlog’.

Afkalvende drukorders

Op 12 maart deed PRINTmatters een rondvraag onder een selectie van grafische machinebouwers, distributeurs en enkele andere grafische bedrijven. De vragen hadden toen nog vooral betrekking op het uitstel van drupa van juni 2020 naar april 2021. Toch een episch nieuwsfeit, daar waar gigantische marketingbudgetten worden besteed aan de beursstands, waarvan vele met werkende machines, en een dergelijke beurs voor exposanten een jarenlange organisatorische slagschaduw voor zich uitwerpt.
Het duurde een kleine week voordat de eerste reacties op de rondvraag binnendruppelden op de redactie van PRINTmatters. De meeste beleefd, maar met weinig informatie, druk als de bedrijven zijn om de chaos überhaupt te overzien. Inmiddels wordt de grafische industrie hard getroffen. Daar waar het openbare leven grotendeels tot stilstand is gekomen en grote evenementen als het EK Voetbal en het Songfestival een jaar zijn uitgesteld, laat het zich raden dat er ineens veel minder drukwerk is. De redactie van PRINTmatters vernam bijvoorbeeld van meerdere internetdrukkers dat de werkstroom deze week enorm is teruggelopen.

Inmiddels is het een nobrainer dat het uitstel van drupa naar 2021 een verstandige zet is, zoals wordt onderkend door alle partijen die reageerden op onze marktrondvraag. Saillanter is dat meerdere machinebouwers voor het eerst hebben gemeld dat drupa aan belang heeft ingeboet. Zo publiceerde PRINTmatters gisteren al een artikel waarin Rainer Wolf, hoofd Sheetfed product management van Heidelberger Druckmaschinen, het belang van drupa relativeerde

‘Vervangende drupa-evenementen op komst’

Robbert Amse heeft bij totaalaanbieder Wifac onder meer Koenig & Bauer (KBA) in zijn portfolio, een rechtstreekse concurrent van Heidelberg. Hij stelt dat het uitstel van drupa ‘producenten dwingt om innovaties op een andere manier onder de aandacht te brengen, en dat KBA dat zeker zal doen als de markt er klaar voor is’. Amse noemt drupa een toonaangevende beurs, maar plaatst evenals Heidelberg een relativerende kanttekening:

‘Drupa is allang niet meer hét enige moment waarop ontwikkelingen worden gepresenteerd. De tijd gaat veel te snel, de techniek ontwikkelt zich veel te snel, de markt ontwikkelt zich te snel. Dus ik ga ervan uit - en daar zijn ook al de eerste aanwijzingen voor - dat er andere evenementen gehouden zullen worden. Afhankelijk van hoe de huidige situatie zich ontwikkelt in grotere of kleinere omvang.’


KBA is sinds decennia marktleider voor grootformaatvellenoffset drukpersen. Dat geldt in het bijzonder voor het verpakkingsdrukwerk.

Niet noodzakelijk onderhoud wordt vooruitgeschoven

Over de gevolgen van de coronacris stelt Amse: ‘De grafische industrie merkt de hele corona-situatie natuurlijk nu al. Evenementen worden afgezegd, introducties van nieuwe producten wordt vertraagd, boeken worden niet gelanceerd en als we straks een lockdown light krijgen, dan hoeven de reclamefolders ook niet meer. Dus gevolgen heeft het zeker. Er zullen bedrijven zijn die met het weinige “vet op de botten” in een lastige situatie terecht komen. Zelf merken we nu ook dat er geplande, maar niet direct noodzakelijke technische inzetten verschoven worden.’