Terug naar overzicht

Premium artikel Print

Handelsdruk: een langjarige Europese krimpmarkt

De Europese markt voor handelsdrukwerk beleeft een stevige langjarige krimp, onafhankelijk van de net uitgebroken coronacrisis. Marktanalist Sean Smyth deelde 21 februari in Brussel tijdens een congres over “Commercial Print” recente onderzoekscijfers van het bureau Smithers Pira. Ook gaf hij zijn toekomstvisie en -adviezen. Daarbij deelde hij voorbeelden van handelsdrukkers die dwars tegen de stroom in groeien, hoewel nu waarschijnlijk even niet…

  • 20 mrt 2020

Sean Smyth definieerde “Commercial Print” tijdens het congres van brancheorganisatie Intergraf als drukwerk - meestal op papier - met een informatief -, promotioneel - of adverterend oogmerk. Het gaat dan ook doorgaans niet om dagbladen, magazines, boeken, databases, labels, verpakkingen, bedrukkingen op objecten of textiel, en al helemaal niet om functioneel drukwerk.

12 miljard euro krimp in tien jaar

Smyth begon zijn presentatie met de marktcijfers: tussen 2015 en 2020 nam het aantal handelsdrukkers in West-Europa af met 12,1%. Nederland liep daarmee in de pas: het aantal handelsdrukkers daalde hier van 3.520 in 2015 naar 3.093 in 2020, een daling van 12,2%.

Registreer en lees 3 maanden elke maand 3 premium artikelen gratis.

Om dit artikel te kunnen lezen moet u zich registreren. Registreer nu en lees 3 maanden lang elke maand 3 premium artikelen naar keuze gratis!