Belgen slaan op hol: ‘koop drukwerk in eigen land’
Belgische grafimediabedrijven vragen in een open brief om in tijden van coronacrisis drukwerk in eigen land te bestellen. Ze roepen retailondernemers en marketeers op om solidair te zijn om het ‘lokale economische weefsel’ te beschermen. Is dit verstandig beleid? Is dit paniek? En wat gebeurt er met Belgische drukkers als Nederland hetzelfde doet?
Het initiatief is gestart door Jesse Marynen van Buroform in Mechelen. Ondertussen ondertekenden reeds ongeveer twintig verantwoordelijken van bedrijven de open brief. De bedrijven die deze actie steunen, zijn: 3 Motion, Antilope De Bie, Burocad, Buroform, Creafor, Daddy Kate, Dioss, Drukkerij Baskerville, Drukkerij Hendrix, Drukkerij Chapo, Drukkerij Coloma, Drukkerij Moderna, Graphius Group, Haletra NV, INNI Group, ReclameOnline.be, L. Capitan, Printix, VIGC, White Light, XL Reclame, Drukkerij VD, Identic, Zwartopwit.be, Drukkerij GEWA en Drukta.
Niet de allerminste
Het zijn niet de allerminste die dit plan ondersteunen. Het zijn veel grote en bekende bedrijven en organisaties. Zo is de directeur/eigenaar van de Graphius Group ook voorzitter van de vereniging van grafimedia-ondernemers Febelgra, het Belgische KVGO.
Steun en verantwoordelijkheid
Wat is hier aan de hand? Net als in Nederland is de handel moeilijk. Blijkbaar zo moeilijk dat gevraagd wordt om drukwerk in deze periode in eigen land te produceren. ‘Steun uw lokale drukkerij. Denk aan onze eigen printbedrijven als u drukwerk nodig heeft. Want meer dan ooit hebben zij ú nodig. Zij zijn het die jobs creëren, en zo bijdragen aan onze sociale zekerheid en een uitstekend economisch stelsel in stand houden.’ Tegelijk gaat er dwang vanuit en wijzen de ondernemers op de verantwoordelijkheid. ‘Ook resellers en marketeers hebben een grote verantwoordelijkheid in dit verhaal.’
Boek van de Koning
Aan de ene kant is het begrijpelijk. Wij hebben in Nederland ook wat geklaagd over het feit dat echt Nederlands drukwerk, zoals het boek voor de Koning niet binnen de landsgrenzen geproduceerd werd. Ook Nederlandse grafimedia-ondernemers vinden boeken in China bestellen eigenlijk van de gekke. Maar het blijft aan de inkopers om hun eigen zaakjes te regelen in alle vrijheid.
Is protectionisme de oplossing?
In deze rare tijd blijkt alles vloeibaar. Protectionisme doet opgeld. Begrijpelijke impuls. Maar is het verstandig? Mogelijk hebben de Belgische beslissers de drukwerk-handelsbalans bekeken en daarna hun knopen geteld. Maar het zou zo maar kunnen dat het drukwerk dat Nederlanders in België inkopen een veel grotere omzet vertegenwoordigt dan vice versa. Stel dat Nederland in dezelfde kramp schiet, wat blijft er dan over als voordeel? Een negatieve verandering met een lange termijn effect. Mogeljk is het saldo bij landen als Duitsland, Engeland en Frankrijk anders en werkt het wel positief.
Willen we deze route behandelen?
Nog even los van contractuele verplichtingen -die zijn er altijd bij substantiële opdrachten- , tegen de tijd dat je uitonderhandeld bent, is de coronacrisis (hopelijk) voorbij. Het kan ook zijn dat het een spel voor de bühne is, iets waar je achteraf van zegt dat het een fraaie pr-stunt was. We weten het allemaal: actie geeft reactie. De vraag is of we met z’n allen deze route moeten willen bewandelen.
Open brief
Ondertussen ondertekenden reeds ongeveer twintig verantwoordelijken van bedrijven de open brief. Lees hieronder de open brief en zie welke namen het verzoek ondersteunen:
Beste retail ondernemers,
Wij zijn als collega ondernemers uit de grafische bereid om deze boodschap ter harte te nemen en mee uit te dragen. Mogen we jullie dan ook vragen jullie marketing budget in eigen land te besteden?
Zelden is er zoveel gesproken over solidariteit als de laatste paar dagen en weken. We plaatsen onszelf in afzondering, voor ons eigen welzijn en gezondheid, voor die van onze ouders, familie, vrienden, geliefden. Hoewel die zorgzaamheid essentieel is, moeten we in al dat engagement ook verder durven denken.
Geert Schotte van Standaard Boekhandel gaf het vrijdag al aan in een open brief, gesteund door tientallen bedrijven en ondernemers: koop alstublieft Belgisch.
Dat geldt voor alle sectoren, niet het minst voor de grafische. Want ook wij zullen na afloop van de coronacrisis de gevolgen ondervinden. Als straks de rekening wordt gepresenteerd, zal die behoorlijk negatief uitvallen. Het ergste aan dat omzetverlies is dat het ten koste gaat van jobs en dus mensen.
Ook wij vragen daarom: steun uw lokale drukkerij. Denk aan onze eigen printbedrijven als u drukwerk nodig heeft. Want meer dan ooit hebben zij ú nodig. Zij zijn het die jobs creëren, en zo bijdragen aan onze sociale zekerheid en een uitstekend economisch stelsel in stand houden.
Daar gaat het in essentie om: onze welvaart bewaken voor het welzijn van iedereen. En daarvoor richten we ons trouwens niet alleen tot de consument. Ook resellers en marketeers hebben een grote verantwoordelijkheid in dit verhaal.
We beseffen maar al te goed dat ons leven momenteel al begrensd genoeg wordt. En toch vragen we om nog een extra (virtuele) grens te trekken en die vooral niet te overschrijden. Want als het wel gebeurt, gaat het andermaal ten koste van onze geliefden.
Jesse Marynen
Buroform
De bedrijven die de oproep steunen:
3 Motion - Wouter Mouton
Antilope De Bie - Bart De Bie
Burocad - Mieke Neven
Buroform - Jesse Marynen
Creafor - Andreas Foriers
Daddy Kate - Thijs Claes
Dioss - Guy Lauwers
Drukkerij Baskerville - Geert Cavens
Drukkerij Hendrix - Liesbeth Hendrix
Drukkerij Chapo - Stijn Leën
Drukkerij Coloma - Steven Verlinden
Drukkerij Moderna - Kim Bongaerts
Graphius Group - Denis Geers
Haletra NV - Dirk Mewissen
INNI Group - David Tielemans
ReclameOnline.be - Franky De Meyer
L. Capitan - Piet Germonprez
Printix - Johan Ceuleers
VIGC - Jos Steutelings
White Light - Marcel Engelen
XL Reclame - Dirk Teughels
Drukkerij VD - Marco De Ridder
Identic - Thierry Paquit
Zwartopwit.be - Koen Van Ouwenhuysen
Drukkerij GEWA - Levi Geenen
Drukta - Renaat Desiere