Abonneren  Inloggen

drupa brengt ode aan drupa richting drupa 2021

25 maart 2020

Drupa is bijzonder complimenteus over drupa in een interview met haar eigen directeur Sabine Geldermann. 's Werelds grootste grafische vakbeurs wordt volgens zichzelf na de corona-crisis alleen maar onmisbaarder. Dit meldt drupa in de week waarin de offset machinebouwers Heidelberger Druckmaschinen en Koenig & Bauer tegenover PRINTmatters juist het belang van drupa wat relativeerden. 

Zo meldde Rainer Wolf, hoofd Sheetfed product management bij Heidelberger Druckmaschinen, medio maart aan PRINTmatters dat de vierjaarlijkse drupa-cyclus 'minder belangrijk is dan vroeger omdat innovatiecycli korter zijn geworden, met name in de softwaresector.' Een en ander betekent dat er meer tussentijdse belangrijke communicatiemomenten zijn voor de Duitse marktleider in offset drukpersen. Robbert Amse liet zich in soortgelijke bewoordingen uit namens Koenig & Bauer, dat in Nederland wordt vertegenwoordigd door Wifac: ‘Drupa is een toonaangevende beurs, maar allang niet meer het enige moment waarop ontwikkelingen worden gepresenteerd. De tijd gaat veel te snel, de techniek ontwikkelt zich veel te snel, de markt ontwikkelt zich te snel.' 


Ook dit jaar werden op drupa weer ruim 250.000 bezoekers verwacht. Copyright: Messe Düsseldorf/ctillmann

Op 23 maart bracht drupa zelf dus een interview met een hoog WC-eend-gehalte uit met haar eigen directeur. PRINTmatters vertaalde de ode van drupa aan drupa in het Nederlands. Alleen de vraag waarom 's werelds grootste grafische vakbeurs werd uitgesteld lieten we in de vertaling achterwege; de juistheid van die beslissing lijdt een week na dato geen enkele twijfel meer, nu het coronavirus steeds meer slachtoffers maakt.

Op basis van welke criteria koos drupa voor het nieuwe time frame: 20 - 30 april 2021?

Geldermann: ‘Zeven handelsbeurzen die dit voorjaar zouden plaatsvinden waren al uitgesteld naar de tweede helft van 2020 en het voorjaar van 2021. Omdat we twee maanden nodig hebben voor de opbouw, het evenement zelf en de afbouw, resteerden weinig beschikbare datum-opties. Sabine Geldermann - Copyright: Messe Düsseldorf/ctillmannOok rekening houdend met de internationale beurskalender kozen we voor 20 tot 30 april 2021. Het is voor ons de vroegste en best mogelijke periode. Onder de huidige omstandigheden biedt deze keuze de best mogelijke planningszekerheid voor alle betrokken partijen. We zitten hiermee bovendien opnieuw in een vergelijkbare periode als de oorspronkelijke drupabeurzen in de maand mei.’

Hoe heeft de wereldwijde print community gereageerd op deze aankondiging?

‘De huidige situatie treft alle industrieën wereldwijd op een nooit eerder voorgekomen manier. De effecten van het coronavirus hebben al een enorme maatschappelijke en economische impact. Zoals veel industrieën voelt de grafische en signing industrie dit in de vorm van arbeidstijdverkorting, productieteruggang en problemen met de bevoorrading, zowel nationaal als internationaal. In deze situatie gaat echter de gezondheid en bescherming van werknemers en partners boven alles. Om die reden was de reactie van onze internationale klanten en partners op het uitstel van drupa positief, er was veel begrip en acceptatie. Drie maanden voor de geplande start van drupa konden we veel exposanten tijdig de gelegenheid geven om hun dure logistieke voorbereidingen te herplannen.’

Exposanten werken in hun innovatieplanning traditioneel toe naar drupa: veel was of werd nog voorbereid om in juni 2020 te worden gelanceerd. Exposanten willen niet tot volgend jaar april wachten met de klantpresentatie van deze nieuwe producten en technologieën. Gaat drupa nu concurrentie ondervinden van alternatieve presentatieformats?

‘Onze exposanten zullen sommige van hun innovaties zeker al in 2020 willen presenteren, daarbij gebruik makend van formats zoals klantevenementen of digitale platforms. Naar onze mening kunnen dergelijke initiatieven niet volledig een handelsbeurs met wereldwijde uitstraling vervangen. drupa is en blijft het topplatform voor de grafische industrie om innovaties te presenteren, bijeen te komen en - boven alles - om te netwerken. Daarom zal drupa het speerpunt voor de grafische industrie blijven, ook na dit uitstel.’

‘drupa vertegenwoordigt een onmisbaar, richtinggevend platform voor industriële deelnemers, waar mensen elkaar fysiek ontmoeten. Het draait allemaal om tastbare ervaringen en draaiende machines waardoor bezoekers worden gefascineerd: zo’n behoefte kan op dit moment niet afdoende worden vervuld door digitale media. Wat ’s werelds leidende beurzen onderscheidt is de samengebalde energie die voortkomt uit het bijeenkomen van een selectief publiek, de persoonlijke en emotionele uitwisseling. De gelijktijdige aanwezigheid van beslissers, mensen met ideeën en de media. Maar ook levendige discussies, trendsettende live-presentaties, toevallige ontmoetingen, mogelijkheden om nieuwe klanten en nieuw personeel te vinden.’

‘Zeker na afloop van de huidige situatie van ongeëvenaarde inperkingen door de coronamaatregelen zal de behoefte aan fysieke ontmoetingen en buitenwone klantervaringen nog duidelijker aanwezig zijn. Wij zijn mensen, geen avatars! De behoefte aan persoonlijke uitwisseling, kennisoverdracht, en netwerken in een bruisende omgeving is onaangetast ondanks alle digitale formats die erbij zijn gekomen.’

Beursimpressie van drupa 2016 - Copyright: Messe Düsseldorf/ctillmann

Hoe denkt u dat grafische en signbedrijven dezen corona-storm kunnen overleven?

‘Het lijdt geen twijfel dat er bedrijven gaan wegvallen en dat het coronavirus langdurige economische schade veroorzaakt. Steunpakketten van regeringen zijn onderweg, maar het is belangrijk dat de industrie niet in een complete productiestilstand terecht komt als gevolg van de huidige coronamaatregelen. Onze industrie moet blijven investeren om marktkansen te grijpen en omdat print onmisbaar blijft als het veelzijdige communicatiemedium dat het in zovele markten is. De uitwisseling van ideeën tussen industriële partijen en het opdoen van inspiratie zijn hiertoe van groot belang. Deze behoeften worden op een toekomstgerichte manier vervuld door leidende beurzen als drupa.’

Welke veranderingen brengt het drupa-uitsel voor de beursorganisatie teweeg?

‘Het vergt van ons als organisatie uiterste flexibiliteit. Wij zullen er - als altijd - alles aan doen om een voor onze klanten succesvolle drupa te laten plaatsvinden in april 2021.’


Het huidige coronavirus had wel raad geweten met drupa 2016 - Copyright: Messe Düsseldorf/ctillmann

Blijft het beursprogramma onveranderd?

Het beurs-ondersteunende programma met de vijf forums heeft al indruk gemaakt vanwege een keur aan formats, topsprekers en boeiende thema’s. Onze topprioriteit blijft om forumbezoekers te voorzien van relevante, inspirerende en langdurig waardevolle inhoud. Het lezingenprogramma gaat gepaard met Guided Tours en kon al geboekt worden via onze beursportal. Ons doel is nu om dit programma met wat aanpassingen te verplaatsen naar april 2021. Thema’s als de voortgaande digitale transformatie, de circulaire economie en duurzaamheid, of bijvoorbeeld nieuwe businessmodellen blijven in het programma vertegenwoordigd via richtinggevende key note presentaties, paneldiscussies en topcases. Het zijn onderwerpen die na de coronacrisis alleen maar aan urgentie zullen hebben gewonnen.’