Abonneren  Inloggen

Hoe is ’t met: Drukkerij Roelofs?

21 april 2020

PRINTmatters peilt bij grafimedia-ondernemingen de situatie in deze coronacrisis. We spraken met Rob Meijer, print quality manager bij Drukkerij Roelofs in Enschede. ‘Na een pittig 2019 draaiden we begin dit jaar weer als een speer. En dan krijg je dit!’

‘Ik ben gewoon op de zaak,’ begint Meijer. ‘Mijn kantoor is ruim en ik vind het prettig om het gewone ritme en structuur aan te houden. Verder volgen we de RIVM –maatregelen. Een enkeling werkt vanuit huis. Het bedrijfskantoor wisselt af met een vroege en een late ploeg. Dat zelfde gebeurt op de ctp, met een half uur er tussen, zodat ze elkaar niet tegen het lijf lopen. Ook op de drukkerij gaat dat zo. Maar als je dat niet weet, zie je niet veel verschil.’

Omzetdaling van 40%

Over de omzeteffecten van de coronacrisis is de ervaren kleurkenner open. ‘We hebben ongeveer 40% minder omzet door het virus en de intelligente lockdown. Onze product/marktcombinatie maakt dat wij minder afhankelijk zijn van één sector of product.’ Drukkerij Roelofs bedient een gevarieerd pakket aan klanten. ‘Wij zien de grootste daling in commercieel drukwerk. De drukwerkstroom vanuit intermediairs is zo ongeveer opgedroogd. En uitgeverijen produceren nummers met een kleiner aantal pagina’s of brengen bladen niet uit omdat ze te weinig adverteerders hebben. Handel en industrie met drukwerk over gebruiksartikelen loopt gewoon door, evenals non profit drukwerk.'

Positief dankzij meerwaarde

'Wat nu gebeurt, is ongekend. We hadden in 2019 een pittig jaar, maar waren dit jaar weer volop in de running en draaiden als een speer. En dan krijg je dit! Maar we blijven positief en kijken naar wat we over een paar maanden qua communicatie kunnen doen als de crisis hopelijk over is. Ik zie de rest van de dienstverlening van Drukkerij Roelofs als de meerwaarde en dat biedt dus kansen. Dan doel ik op de expertise in kleur, iets dat andere drukkers minder bieden. Wat dat betreft ben ik positief. Ik denk dat we moeten oppassen dat we ons te veel laten leiden door een te negatief sentiment. Ik denk dat Nederland er wel goed uitkomt.’