Abonneren  Inloggen

Hoe is het met: AGI van de Steeg

30 april 2020

Een investering van 3,2 miljoen euro in een Heidelberg Speedmaster XL 106 bracht AGI van de Steeg in 2019 veel goeds. Nu kampt de bedrukker van luxe vouw- en massiefkartonnen verpakkingen uit Enschede met ernstige vraaguitval door de coronacrisis. Gewanhoopt wordt er echter niet. We spraken erover met commercieel manager Sander van Arragon.

Hoe verliep 2019 voor AGI van de Steeg?

‘We hebben een zeer goed jaar gehad. We haalden circa 16 miljoen euro omzet en een gezonde bruto winstmarge. Op de Heidelberg Speedmaster XL 106 realiseerden we tussen maart en eind december 26 miljoen producten bij 8 miljoen vellendoorgangen. Op deze nieuwe machine realiseerden we 5% meer toegevoegde waarde. In ons klantportfolio veranderde daarentegen weinig: we bedienden en bedienen merkhouders in de luxere productsegmenten, waaronder grote cosmeticamerken. Onze omzet komt voor 85% uit het buitenland.’

In maart 2019 namen jullie de Heidelberg Speedmaster XL 106 in gebruik, een hybride zeskleurenpers met dubbele laktorens die twee oude offsetpersen van andere merken verving. In één keer werd twintig jaar machinetechniek ingehaald. Was het voor de betrokkenen erg wennen om met deze nieuwe machine te werken?

‘In het begin had de digitale aansturing op met name de oudere drukkers impact, maar in mei konden alle betrokken medewerkers de machine al snel instellen. De insteltijd die we sinds mei 2019 halen is ongeveer gehalveerd en nog steeds is er ruimte voor verbetering. We zitten nog niet op de 5 minuten die Heidelberg in zijn specificaties opgeeft, maar het is veel sneller dan het half uur insteltijd die we op de oude machines nodig hadden. Die lange insteltijd kwam niet alleen door de machines zelf, maar ook door de inktrollen. Van de laatste rol - die op het papier drukt - konden we op de oude machines maar 60% benutten omdat aan de zijkanten het drukresultaat niet constant bleef. Nu kunnen we 100% van het papier benutten. Dat leidt uiteraard tot afvalreductie en minder inkoop van papier. Daarnaast kopen we bij de nieuwe machine papier op maat, per project in.’

‘In de prepress brengt de nieuwe zeskleurenpers onder meer het voordeel van Image Control met zich mee. Wij drukken veel op gemetalliseerd karton en papier. Via de Image Control module - die de inkten stuurt op LAB-waardes - kunnen we de kleuren automatisch bijsturen. Image Control kan in twintig seconden het hele drukvel - zowel beeld als meetstrips -  spectraal meten en corrigeren. Daarnaast kunnen we door het nieuwe digitale prepress-proces de digitale proeven nu veel sneller - en goedkoper dan bij papieren drukproeven - bij de klant krijgen.’


De Heidelberg Speedmaster XL 106 bij AGI van de Steeg in Enschede bedrukt luxe vouw- en massiefkartonnen verpakkingen voor onder meer cosmeticaproducten.  

Hebben jullie nu ook meer grip op de belangrijkste machineparameters, ofwel: komt door de Heidelberg Speedmaster XL 106 “Industry 4.0” meer van de grond?  

‘Jazeker. Eerder kregen wij de belangrijkste machinedata door via ons bedrijfsbrede ERP-systeem. Nu registreert de Heidelbergpers zelf de machinedata en geeft deze overzichtelijk aan ons door. Dat leidt tot snellere en betere metingen en nacalculaties en tot snellere inzichten over de vraag hoe we de drukpers beter kunnen benutten.’

De machine leidt dus op allerlei manieren tot minder kosten en meer opbrengsten?

‘Ja, om nog wat zaken te noemen: op de oude persen duurde het in sommige gevallen drie weken om een productenset van een kritische klant productieklaar te krijgen. Nu duurt dat twee dagen. Ook het energieverbruik van die ene nieuwe machine ligt lager dan het opgetelde energieverbruik van de twee oude machines. Dat is natuurlijk ook goed uit oogpunt van duurzaamheid.’

En toen kwam in maart 2020 de coronacrisis het verpakkingsfeest verstoren?

‘Tot dieper in maart leek er nog weinig aan de hand. Een flink deel van onze omzet komt uit Groot-Brittannië, waar de corona-crisis iets later het dagelijkse gebeuren ging bepalen dan in Nederland. Maar in de laatste drie weken is ineens 70% van de omzet weggevallen. Winkels van klanten als Boots, Douglas en ICI Paris zijn of waren dicht - ICI Paris ging deze week toevallig weer open - en consumenten geven minder uit aan de luxe producten die in onze bedrukte verpakkingen zitten.’

Hoe gaan jullie om met zo’n dramatische vraaguitval en dus omzetterugval?

‘Gelukkig zijn wij onderdeel van de internationale Atlas Group. Dat is een groot conglomeraat bedrijven waarvan sommige dankzij de coronacrisis zelfs floreren. Wij maken ons nog geen zorgen, maar het is ook duidelijk dat de huidige situatie geen maanden of zelfs jaren moet aanhouden.’