Abonneren  Inloggen

Hoe is het met… Canon

14 mei 2020

Met het hoofdkantoor in Den Bosch en diverse medewerkers die in de Corona-brandhaarden in Nederland wonen, kreeg Canon Nederland meteen de volle laag in de Coronacrisis. Frank Huigen, Directeur Production Printing Products Benelux vertelt over de gevolgen, de maatregelen en de toekomst.

Huigen: ‘De Coronacrisis heeft vanaf dag één grote gevolgen voor ons. Omdat we in het zuiden zitten – dus dicht bij de brandhaarden van de uitbraak – hadden we ook als snel medewerkers die ermee geconfronteerd werden. Gelukkig is iedereen weer hersteld, maar het gevolg was wel dat we midden maart meteen alle kantoren op minimale bezetting zetten en eigenlijk vrijwel iedereen thuis ging werken. En dat is nog steeds zo.’

Uitzondering

‘Alleen de technici die in het veld werken, zijn wel actief gebleven. Dat kan niet anders. Zij hielden en houden zich uiteraard streng aan de richtlijnen van het RIVM en aan de richtlijnen van onze klanten. Ook hebben we ze meteen voorzien van een hygiënepakket, met daarin onder andere desinfecterende handgel, en hebben we inmiddels ook mondkapjes aangeschaft.’

Frank HuigenExit-strategie

‘Toch zijn we inmiddels ook begonnen met het voorbereiden van het voorzichtig en gefaseerd terugkeren naar kantoor. Daarbij moet je denken aan maatregelen als belijning op de vloer, plexiglas schermen en ploegendiensten. Urgentie is daarbij het criterium en dat is op te delen in twee hoofdstromen: mensen die eigenlijk nodig zijn op kantoor en mensen die niet goed thuis kunnen werken, bijvoorbeeld omdat ze daar geen eigen ruimte kunnen creëren. En daaruit komt dan een matrix op basis waarvan we mensen langzaam terug naar kantoor laten keren.’

Flinke klappen

‘Als we dan kijken naar wat er buiten ons eigen wereldje gebeurt, dan zien we wat iedereen ziet: een wereld en een grafische industrie die flinke klappen krijgt. Zeker in de hoek van de handelsdrukkers, waar wij vooral actief zijn. En uiteraard krijgen wij daardoor ook klappen. We zijn een gezond bedrijf en komen er wel doorheen, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat we ongeschonden door deze crisis komen.’

Lichtpuntjes

‘Toch zie ik zeker ook lichtpuntjes. Een deel van onze klanten werkt voor banken, verzekeraars en overheden en die blijven gewoon communiceren en doen dat deels zelfs nog meer dan voorheen. En we zien toch ook klanten die nog bezig zijn met investeren. Zoals Kampert Nauta, die onze nieuwe VarioPRINT iX3200 heeft geplaatst (waarover meer in PRINTmatters 4, red.). Maar er zitten zeker nog meer nieuwe contracten in de pijplijn, dus we kijken toch vol goede moed naar de toekomst en zijn zelfs alweer bezig met de voorbereidingen van drupa 2021.’