Abonneren  Inloggen

Markt voor grafisch papier beleeft horror-scenario

14 mei 2020

De wereldwijde vraag naar grafisch papier bevindt zich in het slechtst denkbare scenario als gevolg van de coronacrisis. Een deels nog stilgevallen maatschappij en een afnemende koopkracht door een sterk toenemende werkloosheid zorgen bij printmedia voor instortende advertentie-inkomsten en consumentenuitgaven. Dat meldt Derek Mahlburg, Senior Economist voor grafisch paper bij onderzoeksbureau Fast Markets Risi.

In een recent persbericht duidt Fast Markets Risi de uitzonderlijk slechte marktsituatie voor grafisch papier. Op kantoor wordt uiteraard veel minder geprint, terwijl ook drukmedia voor evenementen en andere zakelijke activiteiten abrupt zijn weggevallen. Daarnaast zorgt de coronacrisis voor een verschuiving van het leren op scholen en universiteiten naar thuisonderwijs. Hoewel papierwerk deels mee naar hhuis wordt genomen of thuis wordt geprint voor educatief gebruik, leidt het thuisonderwijs per saldo tot veel minder gebruik van ongestreken papier dan het schoolonderwijs. Al met al leidt deze a-typische, corona-gerelateerde recessie tot een veel sterkere daling in de vraag naar grafisch papier dan een traditionele recessie, aldus het onderzoeksbureau.

De wereldwijde marktvraag naar grafisch papier daalt veel sneller dan de productiecapaciteit; waarschijnlijk leidt de huidige recessie later dit jaar tot de laagste gemiddelde bezettingsgraad ooit binnen dit marktsegment.   

Capaciteit daalt nog niet eens de helft van de vraag

Het vooruitzicht van een langdurige sterk verzwakte vraag naar grafisch papier als gevolg van de coronacrisis komt bovenop een toch al moeizaam 2019: de wereldwijde vraag naar grafisch papier daalde vorig jaar met 5% naar 6,0 miljoen ton, terwijl de wereldwijde capaciteitsvermindering slechts 2,7 miljoen ton bedroeg. De bezettingsgraad bij grafisch papier daalde hierdoor in 2019 al naar 85,6%, het op één na laagste niveau ooit (2009 was nog slechter). 
De vraag naar grafisch papier zal in 2020 opnieuw fors dalen, terwijl het coronavirus zelfs in zwaar getroffen landen als Italië niet leidt tot fabriekssluitingen. Het gevolg is dat de prijzen voor grafisch papier en de bezettingsgraden in de papierfabrieken de komende periode nog sterker zullen dalen, zo verwacht Fast Markets Risi. Tot slot wordt gemeld: 'Het overaanbod wordt verder versterkt doordat producenten hun fabrieken niet willen sluiten, wat nu echt noodzakelijk is. Zij willen namelijk niet het momentum missen van een verwachte sterke opleving van de vraag zodra het gewone maatschappelijke leven na de coronacrisis kan worden hervat.'

Overigens meldde het het Haarlemse PaperChainManagement in PRINTmatters juist dat in Europa in de markt voor grafisch papier wel degelijk capaciteitsmanagement wordt gevoerd. Fast Markets Risi stelt dat er wereldwijd in ieder geval te weinig fabrieken worden stil gelegd om (verder) dalende bezettingsgraden en een toenemende neerwaartse prijsdruk bij grafisch papier te voorkomen.     

Dunnere tijdschriften

Onlangs interviewde PRINTmatters al Harriët Schrier - directeur van de Magazine Media Associatie - over de gevolgen van de coronacrisis voor de tijdschriftenbranche, een van de toepassingsmarkten van grafisch paper. Doordat er minder wordt geadverteerd, verschijnen magazines de laatste tijd met gemiddeld veel minder pagina's. 

Lees het interview