Abonneren  Inloggen

Nielsen: € 1 mld. minder advertentie-omzet

12 juni 2020

Marktonderzoeksbureau Nielsen heeft een schatting gemaakt van het verlies aan advertentie-omzet dit jaar. Die komt uit op 1 miljard euro. Een daling van 22% ten opzichte van vorig jaar.

Die verwachting spreken de marktonderzoekers uit bij de presentatie over de jaarcijfers over 2019, die juist een flinke stijging van 3,9% lieten zien, tot een totaal budget van € 4,7 miljard. Dat zegt echter helaas niets over de verdeling van die advertentiegelden, zo blijkt bij verdere lezing: “Door de sterke groei, die ver boven het marktgemiddelde lag, is het aandeel van online in het afgelopen jaar verder toegenomen tot inmiddels 45%. Vijf jaar geleden bedroeg het aandeel nog ‘slechts’ 35%. Televisie leverde een half procentpunt in, maar handhaafde zich moeiteloos als tweede mediumtype. Printmedia bleven na sponsoring het vierde mediumtype. Aan die positie zal de komende jaren niet snel iets veranderen, maar aan het aandeel zelf wel. Dat nam de laatste jaren met gemiddeld anderhalf procentpunt per jaar af.”

Wie naar de grafiek kijkt, ziet dat alle soorten print fors in de min zitten, met folders met 22,1% minder omzet als negatieve uitschieter. Dagbladen doen het voor de variatie eens een keer relatief het beste, met een daling van ‘maar’ 6,2%.