Terug naar overzicht

Print
heidelberg, drupa, grafisch

Heftig: ook Heidelberg gaat niet naar drupa

De Duitse drukpersenbouwer Heidelberg gaat niet naar de grote grafische wereldbeurs drupa in april 2021 in Düsseldorf. De vierjaarlijkse beurs was al een jaar verschoven vanwege corona. Heidelberg zoekt nu nieuwe wegen om innovaties over het voetlicht te krijgen bij klanten. De klantcommunicatie zal meer individueel en digitaal worden. In oktober organiseert het bedrijf de ‘Innovation Week’.

  • 8 jul 2020

Nadat eerder al belangrijke grafische merken als BOBST en Xerox lieten weten in 2021 niet aan drupa te zullen deelnemen, komt nu ook Heidelberg met deze mededeling. ‘Deelname aan de drupa-beurs van volgend jaar is geannuleerd vanwege onvoorziene effecten van Covid-19.’
Om die reden zoekt de persenbouwer nu andere wegen, zoals eigen regionale events en virtuele beursconcepten. Met dit soort afzeggingen wordt het moeilijker voor drupa om zich staande te houden. De drupastond eigenlijk gepland voor 16 tot en met 26 juni 2020, maar werd vanwege corona verschoven naar 20 tot en met 30 april 2021. Het wordt al moeilijk om binnen de Covid-19 regels iets soortgelijks als voorheen te organiseren. Dat grote namen afhaken, maakt het voor de organisator niet makkelijker. 

‘Innovation Week’ in oktober

De aftrap van deze nieuwe wereld vindt plaats tijdens de ‘Innovation Week’ van 19 tot en met 23 oktober 2020. Onder de slogan "Unfold your potential" presenteert Heidelberg productinnovaties die zich richten op verpakking en commercieel drukwerk, waaronder autonoom bedrukken, end- to-end oplossingen, Smart Print Shop en Push-to-Stop. De Innovation Week vindt plaats via livestream en face-to-face op de locatie Wiesloch / Walldorf, nabij Heidelberg. Heidelberg heeft al positieve ervaringen met het gebruik van digitale kanalen bij de presentatie van de innovaties die gepland waren voor de drupa van dit jaar.

Rainer Hundsdörfer, ceo van Heidelberg: ‘virtueel en regionaal’

‘We zullen meer investeren in nieuwe, virtuele beursconcepten om nauwere en meer individuele klantcommunicatie te garanderen, evenals in regionale evenementen in onze groeimarkten. Dit betekent dat we ons consequent kunnen afstemmen op de verwachtingen van onze klanten,’ zegt Rainer Hundsdörfer, ceo van Heidelberg. ‘De ‘Innovation Week’ stelt ons nu in staat om zo snel mogelijk met onze klanten te communiceren en ons innovatieoffensief te presenteren.’

Face to face

‘Face-to-face dialoog blijft de focus in de Print Media Centers in Wiesloch / Walldorf, Atlanta, Shanghai, Sao Paulo en Tokyo, waar we direct ter plaatse kunnen inspelen op de specifieke behoeften van onze klanten. In de centra biedt Heidelberg al haar klanten en andere geïnteresseerde partijen marktspecifieke toegang tot product- en oplossingsdemonstraties, een veelvoud aan mogelijkheden voor directe communicatie met applicatiespecialisten en uitgebreide trainingen.’

Covid-19 heeft de overgang versneld: geen drupa 2021

‘De Print Media Centers zijn al gevestigde locaties geworden waar klanten live demonstraties kunnen ervaren en investeringen kunnen valideren. Heidelberg verwelkomt over het algemeen jaarlijks duizenden klanten in zijn eigen demoruimtes over de hele wereld. Covid-19 heeft de overgang naar digitale en lokale evenementen versneld. Hoewel er geen manier is om te weten wat de impact van corona volgend jaar zal zijn, moet Heidelberg nu een beslissing nemen. Het bedrijf heeft daarom besloten om volgend jaar niet deel te nemen aan internationale beurzen en zal daarom niet deelnemen aan drupa.’

Traditionele beurzen verliezen status

‘In 2021 wordt drupa een heel ander evenement: wereldwijde reisbeperkingen en hygiënevoorschriften betekenen aanzienlijk minder bezoekers en communicatiebeperkingen. Traditionele internationale beurzen met drukke stands en hallen zullen zeer waarschijnlijk moeilijk te implementeren zijn en zullen waarschijnlijk hun status als wereldwijde meet-up-evenementen voor klanten en fabrikanten verliezen. Als langdurige partner van drupa zal Heidelberg haar ervaring graag blijven aanbieden als het erom gaat toekomstige beursconcepten in lijn te brengen met nieuwe digitale mogelijkheden en klantvereisten.’