Terug naar overzicht

Print
boekbinderij, binderij, hees, omslagen, petratto, zonnepanelen

Hoe is het met: Boekbinderij Van Hees

Het is te rustig bij Boekbinderij van Hees in Zaltbommel, zoals bij vele grafische bedrijven. Maar ondernemer Guido van Hees, die midden in de coronacrisis het familiebedrijf overnam, zit niet bij de pakken neer. Hij leidt zijn personeel breder op en investeerde in zonnepanelen en een Petratto Cordoba 3, een Italiaanse ‘flappenmachine voor omslagen’.

  • 14 jul 2020

Guido van Hees nam volgens planning in mei dit jaar als vierde generatie Van Hees het familiebedrijf over. Hij valt qua timing niet echt met zijn neus in de boter, want ook hij zag in april de omzet flink kelderen. ‘Maar in mei en juni trok het weer iets aan en voor juli weet ik nu al dat het niet zo heel slecht is.’ Zijn mensen hebben minder te doen, maar besteden hun tijd goed.

‘We missen de evenementenbrochures’

‘Normaal hebben we met onze veertien medewerkers, vouwers, vergaarders, naaiers, binders, verpakkers en ordermanagement extra handjes nodig, maar je merkt nu dat er heel weinig vraag is. Periodieken worden afgezegd. Deze tijd is voor ons de tijd van schoolboeken en evenementenbrochures, zoals kermisagenda’s en festivalbrochures. Die missen we nu. De tijden van Corona proberen we te gebruiken door personeelsleden elkaar hun productietak te leren. Zo kan een vouwer leren naaien en andersom. Dit motiveert, maar ook kan ik wanneer straks het “normaal” weer op gang komt, mijn bedrijf en bedrijfsvoering flexibeler inzetten. Zo verwacht ik meer orders te kunnen verwerken met dezelfde hoeveelheid personeel.’

De bestellingen komen weer

Van Hees merkt ook dat er voorzichtig aan alweer plekken in de planning worden gereserveerd. ‘Zo hebben we voor augustus/september alweer meer periodieken in de planning staan. De oplages zijn lager, maar de bestellingen komen in ieder geval weer. Dat vind ik het belangrijkste. Wat ik merk, is dat klanten meer aandacht hebben voor drukwerk met een hogere kwaliteit, of ze hebben de laatste weken tijd gehad om het ontwerp van de periodieken aan te passen. ‘Zo willen ze de producten wat luxer hebben, bijvoorbeeld door ze genaaid te maken in plaats van garenloos, en de producties met 6 of 8 pagina covers neemt toe.’

 

Speciale omslag-flappenmachine

‘Om die reden zocht ik ook een bijzondere machine waarmee je omslagen met flappen kan rillen en vouwen. Een paar maanden terug heb ik via Robert van Wendel de Joode van Rob-Son een Sitma Mastermail gekocht, om periodieken voor mijn klanten ook te kunnen verzenden een aan te bieden bij de PostNL. Ik vroeg hem rond te kijken naar zo’n flappenmachine. Die machines zijn niet eenvoudig te verkrijgen, maar een paar weken terug hoorde ik dat Rob-Son een ervaren machine kon laten komen. Deze Petratto Cordoba 3 heeft juist die flappen-specificaties om producten met omslagen bijzonder te verrijken.’

Zonnepanelen

In deze coronatijd investeerde Van Hees ook in duurzaamheid. ‘We hebben sinds juni ook 600 zonnepanelen op het dak liggen. Hierdoor zijn we wat betreft onze energielasten volledig zelfvoorzienend geworden en ook met zicht op de toekomst en investeringen die plaats zullen vinden blijven we hierin zelfvoorzienend. Dit samen met LED-verlichting, wat we afgelopen jaar hebben gerealiseerd, produceren we nu veel minder CO2-uitstoot.’ 

Meer over grafische bedrijven in coronatijd