Abonneren  Inloggen

Kwart minder omzet Italiaanse grafische machinemakers

21 juli 2020

In april meldden de Italianen somber te zijn. Nu is Acimga, de de vereniging van Italiaanse fabrikanten van machines voor de grafische, verpakkings- en papierindustrie concreter. Een voorzichtig opgemaakte balans geeft een omzetdaling van 25 procent, door het coronavirus. Tegelijk verwachten de bedrijven in 2021 weer een stijging.

Over 2019 zegt Acimga dat de sector 2019 afsluit met een daling van 1,6% in vergelijking met 2018, een jaar dat eindigde met een positief cijfer van 5,6%. De sector ondervond een krimp van de export (-8,5%), terwijl de nationale handel sterk bleef en met bijna 11 punten groeide (10,9%). 60% van de omzet is afkomstig van internationale verkoop.

Over 2020 negatief, over 2021 optimistisch

Kijkend naar de toekomst, sluit 2020 voor de Italiaanse sector af met een negatief cijfer vanwege Covid-19. We berichtten daar al eerder over. De waarde van de productie (een parameter die verschilt van die van de omzet, gebruikt voor de projecties van Acimga op basis van gegevens van het Internationaal Monetair Fonds, historische gegevens van UN Comtrade, Eurostat en het US Census Bureau) zal met 14,8% dalen en opnieuw stijgen met 7,4 procentpunten in 2021. Qua omzet verwachten de Italianen dit jaar echter een afname met 20-25%, in lijn met de andere machineproductiesectoren in Italië. Deze trend ligt in lijn met de wereldwijde handel in druk-, verpakkings- en verwerkingsmachines, die in productiewaarde met 12,9% daalt in 2020 en stijgt met 9,2% in 2021.

Print4All-beurs in mei 2022

‘Hoewel onze industrie tot de essentiële industriesegmenten behoorde en daarom zijn werk en productie mocht voortzetten,’ legt Acimga's president Aldo Peretti uit, ‘zijn de grenzen nog steeds gesloten. Daardoor wordt een sector die het grootste deel van de productie exporteert natuurlijk benadeeld. Maar onze vereniging staat niet stil. De Print4All-conferentie van dit jaar, gericht op slimme productie en duurzaamheid, was een internationale afspraak voor de hele supply chain, waardoor alle spelers toch informatie konden overbrengen naar hun doelgroep. We hebben ook de nieuwe data van de Print4All-beurs aangekondigd (3-6 mei 2022).