Inloggen

Digitale krant steeds populairder: 20 procent meer oplage

8 september 2020

Elke achtste verkochte krant is nu een e-paper, blijkt uit onderzoek in Duitsland. Dit maakt de digitale krant een steeds populairdere vorm van krantenlezen. Alleen al in het tweede kwartaal van 2020 steeg de oplage van kranten via e-paper met ruim 20 procent tot meer dan twee miljoen exemplaren.

Voor lezers is de e-paper een van de belangrijkste nieuwsbronnen waar ze meerdere keren per dag of in ieder geval dagelijks informatie uit kunnen halen (38 procent). In opdracht van de Bundesverband Digitalpublisher und Zeitungsverleger (BDZV) hebben de krantenmarkt-onderzoekers  van het Zeitungsmarktforschung Gesellschaft (ZMG) nu onderzocht wat e-paperlezers en hun mediagebruik precies kenmerkt.

Twee derde jonger dan 50

Volgens de E-Paper Study 2020 is twee derde (65,8 procent) van de digitale lezers jonger dan 50 jaar en gemiddeld jonger dan  lezers van gedrukt nieuws. 65 procent van hen heeft een hogere opleiding en heeft een volledige baan, 43 procent maakt regelmatig gebruik van het openbaar vervoer - het lezen van de digitale krant is voor veel pendelaars nu onderdeel van het dagelijkse leven. Daarnaast behoren e-papergebruikers tot de hogere verdieners: 43 procent heeft meer dan 3.000 euro netto per maand tot hun beschikking, een op de vijf (21 procent) heeft een gezinsinkomen van meer dan 4.000 euro netto.

Goede journalistiek kan geld kosten - en moet lokale dingen melden

Goede journalistiek is belangrijk voor e-paperlezers - en het heeft zijn waarde. Meer dan de helft (53 procent) van hen bevestigt: ‘Ik ben bereid te betalen voor een betrouwbare, geloofwaardige nieuwsbron’. Pure printlezers geven daarentegen blijk van een lagere betalingsbereidheid. Inhoudelijk zijn e-paper-lezers bijzonder geïnteresseerd in alle klassieke nieuwsonderwerpen, maar besteden ze bijzondere aandacht aan lokaal en regionaal nieuws. 80 procent is erg geïnteresseerd in informatie over wat er op de site gebeurt. De favoriete regionale onderwerpen zijn transport, milieu en infrastructuur, sociale kwesties, lokaal economisch beleid, maar ook politierapporten en evenementen. 81 procent van de e-paperlezers vindt lokale journalistiek erg belangrijk voor de samenleving.

Podcasts welkome aanvulling

Wie zijn krant digitaal leest, staat ook open voor andere mediakanalen en gebruikt deze voor reguliere informatie intensiever dan printlezers. Gebruikers van e-paper beoordelen podcasts (60 procent), evenals YouTube en andere videoplatforms (55 procent) bijvoorbeeld als een goede aanvulling op de meningsvorming. De meeste e-paperlezers zijn van kinds af aan bekend met de krant zelf. Voor 77 procent maakte het regionale dagblad thuis deel uit van het dagelijkse leven, voor 30 procent het landelijke dagblad.

Elimineren van papier

Fans van de digitale editie noemen de eenvoudige bediening, de ongecompliceerde en constante beschikbaarheid en milieuaspecten, in het bijzonder het elimineren van papier en bezorgroutes, als argumenten voor de papierloze krant. ‘Steeds meer lezers grijpen naar de e-paper van de krant en zijn bereid ervoor te betalen. Een aantrekkelijke en groeiende doelgroep - voor uitgevers en adverteerders,’ zegt BDZV-directeur Katrin Tischer. ‘Uiteindelijk is het een kwestie van smaak of de krant digitaal wordt gedrukt of gelezen. Wat belangrijk is, is de inhoud die de kranten in elke variant aanbieden: goede, betrouwbare journalistiek die mensen kunnen consumeren in overeenstemming met hun neigingen.’

Over de studie

Voor de E-Paper Study 2020 vroeg de ZMG 2.000 mensen tussen 18 en 69 jaar die in Duitsland woonden naar hun gebruik van nieuws, hun houding ten opzichte van de media en hun interesses in onderwerpen. Het onderzoek is in juli 2020 uitgevoerd als representatieve online enquête.