Inloggen

Helloprint innoveert zich door de crisis

13 oktober 2020

Tot corona draaide de Rotterdamse online printonderneming Helloprint als een tierelier (52 miljoen euro omzet in 2019). De omzet kelderde met wel 90%. Ongebruikelijke maatregelen volgden in ongebruikelijke tijden. ‘Na een half jaar is de boel weer op de rails,’ zegt ceo Hans Scheffer. De in acht Europese landen actieve onderneming bouwde ondertussen aan een compleet nieuwe motor, die de innovatiekracht van het printplatform vergroot en verdere groei in Europa moet versnellen.

Promotioneel artikel

‘Net als de hele grafimedia-industrie zagen wij de opdrachtenstroom in korte tijd extreem verminderen’, aldus Helloprint-ceo Hans Scheffer. ‘Doordat we ook sterk aanwezig zijn in Zuid-Europa zagen wij al snel dat dit geen kortstondige crisis zou worden. Er lagen goede plannen en we waren al in thuiswerk-modus een week voor de aankondiging door Mark Rutte, maar wat er in de weken daarna gebeurde, kon niemand voorzien. De omzet zakte met 90%. Surrealistisch, want we hadden net de drie beste maanden ooit achter de rug, in groei en winstgevendheid.’

Leveranciers investeren in de toekomst

‘Met ons team hebben we maandenlang letterlijk dag en nacht gestreden om te overleven. Ons volledig management heeft samen met onze bestaande investeerders en onze huisbank een zeer significante investering gedaan om te zorgen dat de onderneming door de crisis zou kunnen komen.’ Een van de acties was overleg met de honderden leveranciers in Europa. ‘Ja, het was ongebruikelijk om over flinke opschortingen van betaling te beginnen. Natuurlijk waren er partijen die dat lastig vonden en in eerste instantie niet positief waren en het niet begrepen. Maar we vertelden het eerlijke verhaal en in de loop van de weken zagen wij ook binnen ons netwerk de ernst van de crisis indalen. Uiteindelijk had 97 procent van onze partners begrip en ook respect voor ons verhaal. Een verhaal waarmee wij voor iedereen de beste oplossing wilden bewerkstelligen, in plaats van voor een makkelijke weg te gaan. Wat ik mooi vind, is dat een groot deel van onze partners juist meer met ons wil doen en in deze periode inzag dat zij ook moeten veranderen in deze digitaliserende wereld. Er wordt creatiever en innovatiever gedacht, wat leidt tot nieuwe businessmodellen.’

Nu weer doorgroeien

Bij Helloprint gebeurde meer dan betalingen opschorten. ‘Er is de afgelopen maanden hard gewerkt om het bedrijf in goed vaarwater te krijgen en dat is gelukt. Ondertussen is alles gericht op het laten doorgroeien van ons platform. Ook is er hard gewerkt aan onze techniek, aan onze achterliggende platforms zoals Helloprint Connect, ons inkoopmodel voor de grafische industrie en Printmatch™, onze API-oplossing voor grote tussenpersonen. Dat stelt ons in staat om veel sneller naar nieuwe productgroepen te bewegen, iets wat wij als essentieel richting toekomst zien. Ook kunnen we nu vanuit een centraal punt veel sneller nieuwe geografische gebieden bewerken. Daarnaast is de service is nog verder uitgebreid. Alle klanten ervaren hun eigen customer journey in hun eigen taal. Op onze klantenservice zitten inmiddels 23 nationaliteiten.’

Altijd de laagste prijs

‘De vernieuwingen die we eind van het jaar lanceren, houden onder meer in dat we onze modellen als Helloprint Connect en PrintMatch™ (voor grote inkopende organisaties) veel harder gaan pushen.’ Via deze platforms kunnen aan de achterzijde grafische bedrijven aansluiten als exclusieve partner en via het Helloprint-platform hun diensten en producten aanbieden of die van anderen afnemen. ‘Het aantal producten is enorm uitgebreid, evenals het aantal producenten. Het grootste deel van de grafische markt is aangesloten. We gaan onze resellers de garantie geven dat zij, als zij via Connect bestellen, altijd de laagste prijs in Europa hebben. Dat is een belofte die niemand anders in de markt kan maken, maar wij wel door het grote netwerk wat wij hebben’

Hans Scheffer, CEO van HelloprintNu weer op 75-80%

Op de vraag wat de huidige (september 2020) stand van zaken is, zegt Scheffer: ‘We draaien break even en hebben al een aantal maanden geen staatsteun meer. De omzet zit – afhankelijk van het land – op 75-80% en we verwachten eigenlijk dat dit het niveau is waar wij, maar eigenlijke de hele industrie, het komend jaar op moeten rekenen. In promotioneel drukwerk bijvoorbeeld zit een significante terugslag. De vraag is of dat terugkomt.’

Labels en packaging stijgen

Scheffer geeft een indrukwekkend voorbeeld: ‘In Spanje zijn overal de menukaarten vervangen door een QR-code op de tafel. Letterlijk overal. Het is slechts een voorbeeld, maar dat is digitalisering 2.0 in twee maanden in plaats van tien jaar. Zo’n menukaart komt nooit meer terug. Daarentegen zien we labels en packaging, stickers en bewegwijzering juist stijgen. Het komt nu aan op de innovatiekracht van bedrijven. Alleen ondernemingen die investeren in product- en procesinnovatie en die ingrijpende beslissingen durven te nemen, gaan het redden. We hebben de boel op orde, kijken naar voren, gaan voor groei en rollen in Q1 ons platform over heel Europa uit. Samen met ons unieke netwerk van grafische partners, die met hun eigen innovatie zorgen voor de noodzakelijke vernieuwing in onze branche. Zeker in Nederland, maar in heel veel Europese landen zien we zulke prachtige, innovatieve bedrijven, die zichzelf continu opnieuw uitvinden. Dat gaat ook deze keer lukken, daar ben ik van overtuigd. De grafische sector zal onverminderd sterk blijven.’