Abonneren  Inloggen

DPG Media verkoopt huis-aan-huiskranten

19 mei 2021

DPG Media verkoopt het merendeel van haar huis-aan-huiskranten aan verschillende lokale uitgeverijen, waaronder Rodi Media, Kontakt Mediapartners, Em. de Jong/Telstar Mediagroep.

Vanuit de samenwerking binnen AdLocal zijn gesprekken gevoerd tussen DPG Media en deze uitgevers over wie het beste de lokale huis-aan-huiskranten kan exploiteren, zodat deze kranten hun rol in de maatschappij zo goed mogelijk kunnen blijven vervullen. De conclusie is dat de huis-aan-huiskranten de beste toekomst tegemoet zien bij partijen die zich volledig focussen op dit product.

Onder druk

De markt van de huis-aan-huiskranten staat al jaren onder druk. Er is bijna geen plek meer voor meerdere titels voor de advertentie-euro die in een stad, streek of het dorp wordt uitgegeven. De afgelopen jaren is het verdienmodel van huis-aan-huiskranten verder onder druk komen te staan doordat adverteerders hun weg naar digitale advertentieproducten (versneld) hebben weten te vinden en de advertentie-inzet door kleinere ondernemers is gedaald. Beiden versterkt door de coronapandemie: ontwikkelingen waar alle uitgevers van huis-aan-huiskranten mee te maken hebben.

DPG Media

Jan van Dun, directeur Local Media DPG Media: ‘DPG Media blijft onverminderd investeren in regionale en lokale journalistiek: met zeven regionale titels met in totaal 67 edities. Daarnaast werken binnen DPG Media inmiddels ruim 60 collegas aan bijna veertig lokale online platformen van In De Buurt. Er blijft tevens een samenwerking tussen de nieuwe eigenaren en DPG Media, omdat DPG Media vanuit AdLocal de nationale advertentieverkoop blijft uitvoeren.’

Kontakt Mediapartners

Floor de Groot,directeur van Kontakt Mediapartners: ‘Met de juiste focus en vernieuwingsdrang is de rol van de huis-aan-huiskranten echter nog lang niet uitgespeeld. Lokale content die er toe doet is van groot belang. Het bereik van de huis-aan-huistitels is nog altijd enorm, evenals de gemiddelde leesduur en de waardering. In combinatie met een online-vernieuwingsslag zit er nog altijd muziek in ons sector.’

Telstar Mediagroep

Erhard Soeterbroek, directeur Telstar Mediagroep: ‘We zijn de afgelopen jaren significant gegroeid in het aantal dorpen en steden waar we actief zijn als uitgever van lokaal nieuws. Deze overname sluit hier mooi op aan. Door het grote bereik van de huis-aan-huiskranten te combineren met onze online nieuwsmedia en marketingdiensten, hebben wij een divers portfolio waarmee we klanten kunnen helpen bij het bereiken van hun doelen. Wij zien de toekomst, in onze rol als lokale verbinder, dan ook positief tegemoet.’

Rodi Media

Matthijs Malipaard, Commercieel Directeur Rodi Media: ‘Door de samenwerking binnen AdLocal borgen we het immense bereik en de waarde van huis-aan-huiscommunicatie. Met de overname gaat Rodi Media verder op de ingeslagen weg om onze missie te vervullen: verbindingen creëren via crossmediale communicatie en daarmee de lokale samenleving laten bloeien.’

Bron: DPG Media