Abonneren  Inloggen

Boeien, verrassen en binden: De mogelijkheden van etikettendruk

28 mei 2021

Verpakkingen en labels met special effects laten verpakte producten opvallen in de overvolle winkelschappen. Spotglansvernissen, speciale kleuren als wit en metallic, speciale folies, papier met textuur, onzichtbare beveiligingskenmerken, Augmented Reality: het stimuleert de verkoop en kan worden toegepast bij zowel het flexo, digitaal als hybride drukken.

De wereldwijde vraag naar variabele labels in kleine oplagen is geëxplodeerd. In reactie daarop hebben aanbieders van flexo, hybride en zuiver digitaal drukken hun aanbod verruimd. Een overzicht van de mogelijkheden.

Flexo

Flexo labeldruk is de traditionele analoge technologie voor het op hoge snelheid inkt overbrengen op labelmaterialen. Sommige persen kunnen wel 8, 10 of zelfs 12 kleuren drukken. Wat een flexo labelpers speciaal maakt, is het systeem dat om het drukproces heen zit. Zo kunnen ze zijn geconfigureerd om lijmen, laminaten of folies toe te voegen, maar ook stansen en de afvoer van het stansafval behoort tot de mogelijkheden. Kortom: deze systemen staan borg voor alle processen vanaf de substraatrol tot het eindproduct. 

Vormen, kleuren, lakken en folies maken vele variaties mogelijk om op te vallen met etiketten.

Digitaaldruk

Digitale labeldruk is inmiddels de norm geworden. Toner- en inkjetoplossingen zijn beschikbaar in een uitgebreid prijs- en capaciteitsbereik en in vele toepassingsmogelijkheden. Variërend van desktopapparaten in opslagcentra tot mastodonten die hetzelfde kunnen presteren als wat in flexo mogelijk is. Inkjet is de digitale druktechnologie van het heden én de toekomst. De innovaties op het gebied van het inkjetdrukken van labels zorgen er voor dat steeds meer labeltoepassingen met deze digitale technologie kunnen worden gedrukt. 

Hybride

Dankzij hybride labeldruk kan variabele inhoud in een traditionele flexo-omgeving worden gedrukt. In vroegere versies hingen drukkers digitale technologie aan hun flexopersen of bouwden zij flexostations in hun digitale druksystemen, om zodoende oplossingen te creëren waarbij variabele inhoud tijdens het drukproces zelf kon worden toegevoegd. Het doel hiervan was de vervaardiging van hoogwaardiger labels dankzij de combinatie van bewezen kwaliteit bij flexodruk en de mogelijkheid tot inhoudelijke variatie bij digitaaldruk. Deze hybride systemen zijn doorontwikkeld en worden inmiddels alom gebruikt, omdat ze voorzien in zowel een hoge productiesnelheid, een grote set aan drukmogelijkheden en de mogelijkheid tot variabele inhoud binnen een printrun.

Variabel veredelen

Het veredelen van labels met folie en spotvernis is bekend. Steeds vaker zien we dat delen van labels een vorm van veredeling bevatten. Een vernieuwende demonstratie tijdens de laatste LabelExpo (september 2019) vond plaats in de stand van HP. Daar maakte een kunstenaar een schetstekening, uploadde deze naar het programma SmartStream Designer, om vervolgens labels te drukken waar deze schets een onderdeel van uitmaakte. Hierbij werd HP ElectroInk Silver gebruikt. Met dit inktsysteem kan een waaier aan metallic kleuren worden gedrukt als een grafisch element, maar ook als achtergrond voor andere kleuren, waaronder wit.

Voorbeelden van inline veredelen

Op Labelexpo (2019) liet HP ook nog twee andere routes richting digitale veredeling zien. De eigen HP Indigo GEM-technologie werd gebruikt om folie, spotvernis en andere veredelingen in één drukdoorgang aan te brengen, terwijl de HP Indigo 6900 samenwerkte met de KURZ DM-Jetliner voor het drukken over folie binnen één productiedoorgang. Maar dergelijke mogelijkheden zijn ook te vinden bij andere specialisten in veredeling, zoals MGI en Scodix. Natuurlijk zijn er ook flexo-oplossingen in combinatie met veredeling. Of het nu gaat om korte productieruns, variabele runs of juist langere runs met dezelfde labels: voor elke situatie zijn er genoeg mogelijkheden om echte eyecatcher-labels te creëren met behulp van veredelingen.

Man's hands holding smartphone scanning QR code on drinking water bottle in the garden, business concept
Via QR- en andere codes kunnen fabrikanten kopers van hun producten voorzien van tal van extra opties, zoals informatie, spelletjes en winacties.

Industrieel veredelen 

Ook industrieel veredelen is een groeimarkt die de verpakkingsindustrie niet kan laten liggen. We praten dan over (deels overbekende) zaken als Near Field Communications (NFC), RFID-labels, labels die vanuit een barcode audiotoegang mogelijk maken, Augmented Reality, labels die van kleur veranderen onder invloed van kou of warmte, en labels met GPS-technologie. En dan zijn er ook nog de anti-namaakoplossingen. Op de markt verschijnen steeds meer oplossingen, waarbij deze industriële veredeling ook weer inline, dus in één productiedoorgang, wordt toegepast.

De functie van veredeling gaat bij deze categorie verder dan het opvallen in de massa. Met behulp van industriële veredeling kunnen unieke consumentenervaringen worden gecreëerd. Denk bijvoorbeeld aan een etiket dat een AR-ervaring opent, die na verloop van tijd verandert: in de winkel worden de productvoordelen uitgelegd, maar eenmaal buiten de winkel verandert de AR-ervaring in de communicatie van instructies voor het gebruik. 

Dergelijke innovaties spreken tot de verbeelding, maar vergen als aanbieder of inkoper van etiketten moed om ermee aan de slag te gaan, want het is geen ‘plug and play’. Bottom Line blijft staan dat het gebruik van state-of-the-art veredeling in labels bijdraagt aan verpakkingen die consumenten boeien, verrassen en binden.

Bron: dit artikel is een vertaling van en bewerking op een artikel van Printingnews.com, getiteld: ‘Labels Are Hot! Embellishment is Hotter!’ door Wim Danhof.

Dit uitgebreide artikel komt uit ons vakblad

Meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op PRINTmatters en ontvang 8x per jaar ons vakblad boordevol interviews, achtergrondinformatie en kennis uit de print- en signbranche. Het eerste jaar voor maar 75 euro!

Abonneren op PRINTmatters