Abonneren  Inloggen

De mogelijkheden van drukwerkverdeling

14 juli 2021

Wat wil je nog meer? Als uitgever, marketeer, brand manager of ontwerper wil je dat jouw product opvalt, boven het maaiveld uitsteekt en meegenomen wordt. En dat kan eigenlijk heel simpel door iets extra’s toe te voegen aan drukwerk. En vrees niet voor hoge aanvangskosten. Veel kan tegenwoordig al betaalbaar vanaf oplage 1.

Folie is misschien wel de meest herkenbare drukwerkveredeling. Dat kan in veel kleuren en motieven. Maar er kan zo veel meer. Denk maar aan pregen, lamineren, spot- en 3D-lakken, doming, rillen, perforeren en (laser)stansen. En dan hebben we het nog niet eens over alle mogelijke combinaties van technieken. Dankzij innovatie in digitale productiemiddelen kan dat al vanaf oplage 1 en tegen relatief lage kosten. En vergeet niet de connectie met het web, via bijvoorbeeld een QR-code. Ook dat is veredeling. We zetten een aantal toepassingen op een rijtje.

Koud, warm en digitaal

Folie kennen we als toepassing op tijdschrifttitels in bijvoorbeeld de kerstperiode. Daarbij wordt de folie na het drukproces opgebracht. De door warmte overgedragen folie vindt zijn weg ook veel op doosjes die luxe uitstralen. Mooie geschenkverpakkingen, zoals die van chocola, kunnen niet zonder.

Het bijzondere effect van zwartdruk over zilver koudfolie

Wat ook een mooi effect geeft, is zogeheten koudfolie. Daarbij wordt eerst de folie aangebracht, om die daarna te bedrukken. Ook deze techniek wordt veel op verpakkingen gebruikt, maar leent zich voor veel meer toepassingen. Je kan er extreem fraaie effecten mee bereiken. Wil je een (klein) partijtje voorzien van folie? Ga dan op zoek naar bedrijven die beschikken over digitale productiemiddelen, zoals de Kurz DM Jetliner, de MGI  Meteor DP8700 met iFoil-module of een Scodix.

Look én feel

Een laminaat is een kunststof laagje, dat over het een gedrukt oppervlak wordt aangebracht om het te beschermen. Maar door het laminaat een structuur mee te geven, kan er zoveel meer mee. Zo gebruiken we voor de covers van PRINTmatters regelmatig een soft touch-laminaat, waardoor het prettig zacht aanvoelt. Vaak in combinatie met een spot-lak om accenten aan te brengen op iets waarop je aandacht wil vestigen. Maar er zijn ook tal van structuren mogelijk, zoals bijvoorbeeld ‘traanplaat’ of leer. Kun je niet alleen de look van leer creëren, maar ook de feel.

Eyecatcher dankzij reliëf

Het volgende succesnummer in veredelen is pregen. Door middel van een stempel wordt reliëf in het papier of karton aangebracht. Die toepassing zie je veel bij de wat luxere verpakkingen. Dat kan zonder een bedrukking – blind pregen – of na bedrukking. In dat laatste geval komt het bedrukte beeld omhoog, soms ook voorzien van folie, en wordt daarmee een echte eyecatcher.

Veredelingsresultaat van Vrijdag Premium Printing in Eindhoven

Holografische effecten

Lamineren en lakken van drukwerk is om te beginnen een beschermingstechniek, maar door alle innovaties op dat gebied kun je er veel ‘trucjes’ mee uithalen, waardoor dat proces ook aandachtswaarde toevoegt. Denk aan holografische, gemetalliseerde of lenseffecten. Een ander aspect is dat je ook plaatselijk lak kan aanbrengen. Met deze ‘spot’-lak benadruk je bepaalde elementen in het beeld. Zo zag ik bij internetmerk Oblé een leuk effect op leren zittingbekleding, waarbij de knopen voorzien waren van lak, met als extra effect meer diepte in het beeld. Ook dat kan digitaal, ofwel in kleine oplagen en eventueel gepersonaliseerd.

Ook 3D-lak

Bedrijven die beschikken over digitale UV-spotlakmachines kunnen naast 2D-, vaak ook 3D-lak aanbrengen. Dat 3D-effect is sensationeel, want dat zorgt met een opdikkend effect voor levensechte reproducties van bijvoorbeeld structuren als die van een basketbal of een krokodillenleren handtas.

Doming geeft een bijzonder en luxe karakter aan het drukwerkproduct.

Bolvormige laklaag

Een verre van nieuwe, maar o zo leuke techniek is ‘doming’. Daarbij wordt drukwerk voorzien van een hoge, bolvormige laklaag. Dit beschermt het product – vaak etiketten – laat het opvallen en geeft een bijzonder en luxe karakter aan het drukwerkproduct. Voor het geld hoef je het niet te laten. Een kort onderzoekje op internet leverde het volgende eerste resultaat op: bij 1.000 stuks kost een ronde doming-sticker 0,10 euro, een dubbeltje. Ofwel voor 100 euro heb je 1.000 verkoopbevorderaars.

Duwen en prikken

En dan heb je nog de duw-, prik- en doordruktechnieken, het zogeheten rillen, perforeren en stansen. Kijk daar ook eens met een creatieve blik naar. Zo zag ik een visitekaartje van een echtscheidingsadvocaat. Die creëerde simpelweg met een verticale perforatie symbolisch een helftje voor beide partijen. Onlangs nog was ik bij grafisch afwerker Winnubst. De business development manager overhandigde me een kaartje met een ril- en stansbewerking. Als ontvanger wil je daar aan zitten, met als gevolg dat je een hoekje omvouwt, waardoor een mini-display ontstaat.

Deze fraaie veredelingsresultaten komen van de koudfolie-drukpers bij Matthys grafische Groep in Turnhout

Laserstansen en -graveren

Ook bij het stansen en graveren sloeg de digitalisering op een positieve manier toe. Zo levert het Israëlische Highcon apparatuur waarmee je kan rillen, (laser)stansen, graveren en strippen. De rillijnen worden in de machine aan de hand van digitaal gestuurde informatie opgebouwd. Het stansen – snijden van vormen – gebeurt met een laser. In theorie kan elk stukje karton dat eruit komt, voorzien zijn van een andere uitgestanste vorm. Een andere bijzonderheid van deze Israëlische machine is dat je via laseren ook afbeeldingen en teksten in papier en karton kan ‘graveren’. Met het ‘strippen’ worden de vaak kleine uitgestanste papier- en kartondeeltjes er al door de machine uitgehaald. Nog een voordeel: doordat je zonder plaat-, mal- of stansvormen razendsnel een model kan maken, identiek aan het echte eindproduct, voorkom je veel vragen. De klant ziet en voelt meteen of het goed is.

Scratch off- en koelkast-inkt

In dit artikel hoort uiteraard ook de categorie speciale effecten. Door gebruik te maken van actie-veredeling zet je de ontvanger in beweging. We kennen allemaal wel de krasloten. Dat is drukwerk voorzien van scratch-off-inkt. Maar wat denk je van zonlichtgevoelige of koelkastinkt? Dat zag ik bij Silkscreen. Bij de laatste wordt het beeld pas zichtbaar als je het drukwerk enkele seconden in het vriesvak legt, of er mee de vrieskou inloopt. De mogelijkheden met speciale inkten zijn enorm. Wil je de reacties van klant of prospects met jouw mailing of andere printuiting echt oppeppen? Duik hier dan eens in.

Drukwerk verrijkt met augmented reality: Royal Joh. Enschedé drukte ‘bankbiljetten’ die bij dierentuinen en pretparken verkrijgbaar zijn. Je houdt je mobiel boven het biljet en er ontstaat een extra dimensie.

Print to web veredeling

En tenslotte nog even aandacht voor de echte digitale veredeling, namelijk de connectie tussen drukwerk en internet. Het meest herkenbare voorbeeld van print to web is de QR-code. Ook toepassingen van augmented reality geven drukwerk een extra dimensie. Zo beschreven wij eerder het plezier dat kinderen beleven aan de ‘bankbiljetten’ die bij Royal Joh. Enschedé van de persen rollen. Dit soort ‘waardedrukwerk’ is bijvoorbeeld bij pretparken verkrijgbaar. Je houdt je mobiel boven het biljet en je ziet dieren bewegen. Bovendien is er zelfs interactie mee te creëren. Succes met alle aandacht voor je product.

PRINTmatters

Dit artikel, geschreven door Robbert Delfos, hoofdredacteur, komt uit ons vakblad PRINTmatters. Meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan eens een proefabonnement. Ontvang drie nummers voor maar 15 euro.

Proefabonnement nemen