Abonneren  Inloggen

Boekenlezende jongeren door TikTok

20 juli 2021

#BookTok, is de nieuwe trend op TikTok, waarbij jonge gebruikers van het sociale medium hun passie voor boeken delen met hun volgers. Deze trend die in Amerika al aanwezig was, groeit nu ook in Nederland.

#BookTok

Jonge TikTokgebruikers in Amerika gebruiken de hashtag BookTok, en vertellen daarbij over de boeken die ze lezen. In korte filmpjes geven ze een recensie of vertellen ze wat ze het meeste aansprak van het boek. Het aantal kijkers van zulke filmpjes varieert van 25.000 tot soms wel 200.000. In totaal zijn de video’s op TikTok met de hashtag BookTok al 13,8 miljard keer bekeken.

Dankzij BookTok aan het lezen geslagen

De veelal jongere doelgroep van TikTok komt hierdoor ook in aanraking met boeken. Zo vertelt de 14-jarige Nova Bunte uit Amsterdam aan het Parool: ‘Ik zit heel veel op ­TikTok en zag de hashtag BookTok veel voorbij komen. Ik wilde al langer beginnen met lezen, maar een boek uitzoeken leek me te veel moeite. Op TikTok kwam ik veel dezelfde boeken tegen. In korte filmpjes werd uitgelegd waarover de boeken gaan, dus toen ben ik gaan bestellen.’

Boekenhandels zien effect

Inmiddels zien boekhandels ook het effect van TikTok. Engelstalige boeken die door TikTokgebruikers zijn aangeprezen, worden in grote getallen besteld door jonge mensen. Een welkome groei voor boekhandels, die vanwege de pandemie, de afgelopen periode hun omzet zagen dalen.