Abonneren  Inloggen

Nieuwe generatie afwerkers doet het anders

30 juli 2021

Opvallen met een mooie verpakking of een fraaie display? PRINTmatters sprak vorige zomer met Albert en zoon Tom Winnubst, tweede en de verse derde generatie in het familiebedrijf Winnubst Grafische Afwerking, dat zich hierin specialiseert. Natuurlijk ging het over de pandemie, maar ook over kansrijke vernieuwing door inzet van meer communicatiemiddelen.

Opvallende vloerdisplay voor winkel of event. Mooie constructie van eenvoudig op elkaar te plaatsen ‘uitklap’-kubussen.

De entree van Winnubst Grafische Afwerking is een paradijs voor de liefhebber van bijzondere grafische producties. Dat entree en het kantoor van Albert staan vol met reclameproducten als luxe dozen, folderbakjes, toonbank- en vloerdisplays, showcards en kubussen. Eén van de eyecatchers is het oranje ruim 60 cm hoge en 10 cm diepe Amsterdamse trapgevelhuisje in Alberts kantoor. Zijn broer Peter fungeert als spil tussen het kantoor en de werkvloer. Door zijn 35 jaar ervaring in het grafische vak zorgt hij ervoor dat alle producties tijdig en in de juiste kwaliteit geleverd worden.

Toeristen in Amsterdam

Albert: ‘De buitenzijde van het huisje, dat het in Amsterdam goed doet bij toeristen, bestaat uit minigolfkarton dat is gecacheerd met drukwerk. De sluiting vindt plaats dankzij een onzichtbare magneetsluiting. De binnenzijde bestaat uit vouwkarton met uitgestanste vakjes, waar producten in passen.’

Een doos van ruim 60 cm hoog in de vorm van een trapgevelhuis met leuke producten uit Amsterdam. Eerst worden de drukvellen gecacheerd op minigolf karton en daarna gestanst tot ‘huisvorm’. Het interieur met 11 vakjes bestaat uit dubbelgolf en minigolf karton.

Dit soort producties zijn arbeidsintensief, het gaat het om de details. Uiteraard is hierbij ook de buitenzijde gestanst. Om het omvouwen van het ‘voordeurtje’ te vergemakkelijken, is er in de vouwen één of enkele millimeters ruimte zonder grijsbord vrijgehouden. Gevraagd naar gemiddelde oplage zegt de per januari dit jaar gestarte Tom dat het meestal gaat om hoeveelheden van twintig stuks tot tienduizenden. ‘Maar we hebben ook incidentele producties die uit vele tienduizenden tot meer dan honderdduizend stuks bestaan.’

Coronavirus sloeg toe

De nieuwkomer is de derde generatie in het twintig man tellende familiebedrijf. Net als zijn vader, die rechten studeerde en een paar jaar voor een grote financiële instelling werkte voor hij bij zijn vader in de zaak stapte, was ook Tom tot dit jaar gericht op andere zaken. Hij haalde zijn Masters of Science financieel management op Nyenrode en werkte daarna twee jaar als financiële man bij een internationale onderneming actief in logistiek. ‘Toen ik de vraag kreeg of ik interesse had toch toe te treden tot het familiebedrijf, hoefde ik niet heel lang na te denken. Ik zie volop mogelijkheden in de markt van verpakkingen en instore communicatie.’

Toms taak is business development. Net nadat de eerste ontwikkelingen, zoals onderzoek naar automatisering van workflow, de nieuwe website en social media in gang waren gezet, sloeg net als bij veel andere grafimedia-ondernemingen het coronavirus toe. Dat in juli 2020 ook nog eens een grote klant omviel, verpakkingsdrukker AGI van de Steeg, maakt het er niet gemakkelijker op.

Klanten via Google

‘Ons klantenbestand bestaat voor vijftig procent uit drukkers en de andere helft is een mix van intermediairs, reclamebureaus en eindklanten’, zegt Albert. ‘Corona bracht direct met zich mee dat in alle segmenten minder besteld werd. Het was al geen gemakkelijke markt. Vandaar dat we voor corona al de vernieuwing zochten en Tom dat nu oppakt voor automatisering, sales en marketing. Voorheen kwamen klanten oriënterend langs. Nu doen ze dat op Google. Daar moeten we zichtbaar zijn.’ Tom: ‘In dit huis is enorm veel vakkennis aanwezig. Nu delen we samen met stagiairs en externe mensen die informatie actueel op de site via ons blog en social media. Tegelijk werken teams ook aan de ontwikkeling van nieuwe producten en nemen we meer directe salesinitiatieven.’

Deze klant kwam bij Winnubst binnen via de uitingen op social media.

Klanten via social media

En die mix van communicatie werpt al haar vruchten af. Hij pakt er een display bij van het merk ‘Ellastiek’. Tom: ‘De bedenkster van Ellastiek oriënteerde zich op producenten van doosjes en instore communicatiemiddelen en kwam via social media op onze site.’

Albert: ‘Zij kon haar producten bij de Etos in de winkel plaatsen en kwam hier om raad vragen. Dat ging om voorwaarden als afmetingen en stevigheid.’

Tom: ‘We hebben voor haar ook het afvullen en transport gedaan. Al pratende over transport kwamen wij op het idee om een losse topkaart te maken, die tijdens transport als deksel fungeert.’

Een afsluitende ronde door de productieruimte geeft een mooi beeld van bedrijvigheid. Tussen de enorme hoeveelheden basismaterialen, half- en eindfabrikaten wordt ondanks corona lekker doorgewerkt, deels met apparatuur en deels handmatig. Rondom een enorme cacheermachine en drie stevige stansmachines begeef je je in een wereld van karton. Tom: ‘Alles draait hier om karton.’

Neem een proefabonnement

Dit artikel komt uit ons magazine. Wil je meer van dit soort content lezen? Neem dan eens een proefabonnement!

Neem een proefabonnement