Abonneren  Inloggen

‘Echte fotoafdrukkwaliteit’ bij e-commerce/webwinkels

19 augustus 2021

DEEL 3 VAN EEN 4-DELIGE SERIE OVER GRAFISCHE REPRODUCTIEKUNST - Iedereen wil ‘iets leuks boven de bank’. Is het de aankoopprijs wel waard? Kennis van zaken en vertrouwen helpen. Maar waar ligt de grens tussen aankoopsucces- of miskoopgevoel? In dit derde deel gaat grafisch specialist Jan Vroegop in op de vele webwinkels met reproducties.

Lees deel 1 uit de serie hier

Lees deel 2 uit de serie hier

Litho ‘blauwe naakte zeemeermin’ hernoemd als ‘Puri Bali’, nu als ‘inkt en aquarel op papier’

Van Corneille

Van Corneille (1922-2010) is verschrikkelijk veel gesigneerd werk in omloop via Amazon, Ebay, Kunstveiling.nl, Marktplaats, meer Internetsites en social media. In het lange leven van de kunstenaar, ontstonden grote series, tot 250st. En daarnaast extra gesigneerde series litho’s, zoals de 20.5x14.5cm romeins genummerde voorbeelden, rechtsonder gesigneerd en gedrukt op aquarelpapier: beiden XXIV/C (nr. 24 van 100). Vergelijkbare exemplaren werden op 02.06.2016 en 30.04.2016 in de Catiwiki-veiling voor 85€ respectievelijk 92€ verkocht. Maar diezelfde 20.5x14.5cm litho’s verschenen op de Belgische site ‘1stDibs’ in een map ‘Mémoire de Bali II’ genummerd als 31/200. De linkse litho ‘Blauwe naakte zeemeermin, zou via Venduehuis der Notarissen-Den Haag op de Indonesian Art Sale dd. 28 August 2019 als ‘A Balinese mermaid’ fraai ingelijst zijn verkocht voor 1.200€. Nu echter gesigneerd en gedateerd als volgt: linksboven ‘Corneille’ 93 ‘ en linksonder geannoteerd ‘Puri Bali’. Precies dezèlfde litho als XXIV/C, maar nú door Venduehuis omschreven als: ‘Inkt en aquarel op papier, 20.5x14.5cm. Herkomst: met Jaski Art Gallery, Amsterdam. Privé collectie, Nederland.

Vervalsen

Dit creëert de vraag of de zeefdrukframes en lithostenen waarvan de originelen zijn gedrukt, wel vernietigd of onklaar gemaakt zijn. Echter, veel werk van Cobra-kunstenaars is redelijk overzienbaar te vervalsen, dankzij kleurvlakken en zwarte kaders in veel Cobra- originelen. Inkjetgeprinte kopieën daarvan zijn door hun bandingvrije- hoge resolutie acht- tot twaalfkleuren printkwaliteit niet altijd als kopie te herkennen. Zeker niet als er ook een signatuur en nummering onder staat; maar ook díe kunnen highres-inkjetgeprint zijn! En niemand heeft het origineel bij de hand voor een vergelijking of een >20x vergrotende loep voor analysering! Mist en mistiek rondom signeringen lijken in dit voorbeeld bewust te worden gecreëerd om verkoopprijzen hoog te kunnen houden, maar exclusiviteit is zoek! Werkelijk exclusief was/is wat uitgeverij Van Spijk Artbooks-Venlo in 1994 op de markt bracht: een map à 295€ met boek over de kunstenaar Michel van Overbeeke, waarin drie 20x20cm originele kleuretsen in serie 30/100.

Map kleuretsen met ‘bladgoud’/metallic door Michel van Overbeeke, 30/100

Waar staan we nu?

Begripsnamen zoals giclée (1990), piëzoprint, piëzogravure, piëzografie, FineArt- of archival print, prints op museumkwaliteit respectievelijk HDR (high dynamic range) printtechnologie op museum kwaliteit canvas, en vergelijkbare synoniemen, bedoelen allemaal hetzelfde. Het gaat altijd om een vorm van inkjetprint vanaf wide format acht-, tien- of meerkleuren inkjetprinters van Canon, Epson of HP, op witte canvas-gestructureerde synthetische substraten (of topkwaliteit papier als de canvasstructuur al in het digitale bestand van het origineel zit). Aquarel-giclées print men op typen aquarelpapier, tenzij die structuur al duidelijk in het digitale bestand zit. De contactloze inkjetprint is favoriet voor gicléeproducties, omdat het vanuit aanpasbare digitale bestanden een grote bandbreedte oneffen substraten fullcolour kan beprinten. De 162.5cm brede Epson Stylus Pro 11880 negenkleurenprinter à 2880x1440dpi wordt sinds 2007 wereldwijd voor dit doel gebruikt; ook door de bekende Amerikaanse fotograaf Gregory Crewdson uit Brooklyn.

Canon nieuwste imagePROGRAF PRO-6000

Erwin Olaf

Erwin Olaf’s oeuvre volgt soms ook verspreiding via pigmentprint zoals in ‘Erwin Olaf Limited Edition Box Set’, respectievelijk Galerie Flatland’s archival pigmentprint; synoniemen voor inkjet. Die Stylus Pro 11880 is alweer opgevolgd door de twaalfkleuren inkjetprinters SC-P7500 en de SC-P9500 à 2400x1200dpi. Genoemde aanbieders vervolmaken de fotografische printprestatie voortdurend, maar blijven alert op de betaalbaarheid. Canon lanceerde bijvoorbeeld begin 2020 de nieuwe 152cm brede achtkleurenprinter imagePROGRAF PRO-6100S. Met een straatprijs à 4.605€ moet dit het alternatief worden voor Canon’s eveneens 152cm brede twaalfkleurenprinter imagePROGRAF iPF9400, waar de finefleur van foto- en giclée-professionals mee werkt (circa 10.000€;). Beiden printen 2400x1200dpi in 4 picoliter druppelgrootte. Canon lanceert deze betaalbaarder imagePROGRAF vanwege de roep om ‘èchte fotoafdrukkwaliteit’ bij Ecommerce/webwinkels. Op Photokina-beurzen overheersen steeds meer inkjetgeprinte grootformaat-fotoproducties. Zeg maar: de nieuwe standaard naast nog steeds beschikbare C-prints. Dat zijn digitaal/ledlaserbelichte- en nat ontwikkelde fotoprints van een Durst fotochemische RGB-laserbelicht- en afdrukmachine. Wereldwijd zijn daarvoor de Lambda’s 131-HS nog in gebruik, maar wordt niet meer nieuw gemaakt; dus een verdwijnende techniek. Daarom worden ‘Limited Editons’-uitgaven van Hatje Kanz- en Taschen Verlag met ‘Inklusive C-Print’, zeldzamer.