Abonneren  Inloggen

Cubiqz: kartonnen woninginrichting

13 september 2021

Dat je veel meer kunt met een lege doos dan er alleen dingen in opbergen, bewijzen Cindy van Dijk en Katinka Kolenaar uit Enschede. Zij zijn de eigenaren van Cubiqz, een bedrijf in kartonnen woninginrichting. Van kartonnen keukens tot banken, het assortiment van Cubiqz is breed én gewild voor homestaging, ofwel verkoopstyling. De grootste uitdaging ? Het drukwerk op de dozen, dat niet alleen fotorealistisch moet zijn maar ook naadloos op elkaar moet aansluiten.

Kartonnen keuken

Als hen wordt gevraagd wat ze voor werk doen, komen de twee onderneemsters niet weg met enkel het antwoord ‘ik heb een bedrijf in kartonnen woninginrichting’. Want, leg dat maar eens uit. ‘We ontwerpen keukens waar je niet in kunt koken, een bank waar je niet op kunt zitten en een wasmachine waar je niet in kunt wassen, en tóch kopen mensen het. Dat is best bijzonder,’ zegt Cindy. Het idee voor een kartonnen keuken komt van Cindy. Tien jaar geleden werkte ze voor een bedrijf dat modelwoningen inrichtte, maar dan met echte meubels. ‘Dat was altijd een enorm gedoe en gesleep. Bovendien heb je bij echte meubels te maken met een lange levertijd. Even snel een keuken kopen kan niet.’

Katinka Kolenaar en Cindy van Dijk

Raakvlak

Met de gedachte dat dit wellicht anders kon, ontmoette Cindy op een avond Katinka bij een etentje. De twee bleken een enorm raakvlak te hebben, want net als Cindy had ook Katinka een textielopleiding gedaan; Cindy de technische opleiding, Katinka de commerciële. Katinka: ‘Cindy vertelde mij die avond over haar idee dat ze iets met kartonnen keukens wilde doen. Ik zag daar wel iets in. De volgende ochtend belde ze me op met de vraag of ik het leuk vond om dit met haar op te pakken. Van daaruit zijn we het concept gaan uitdenken. We hebben veel tijd gestoken in het ontwerpen van onze eerste basiskeuken. Omdat het idee nog niet bestond, hebben we het meteen modelrechtelijk laten vastleggen.’

Van product tot concept

Nu, tien jaar later, staat er een succesvol bedrijf met licentienemers in verschillende Europese landen en in de Verenigde Staten, en een online assortiment dat bestaat uit 220 verschillende soorten kartonnen meubelen – met stoffen hoezen om ze echt te laten lijken – en accessoires waarmee een complete woning kan worden ingericht. De klanten van Cubiqz zijn homestagers, makelaars, projectontwikkelaars, woningcorporaties, vastgoedinvesteerders en particulieren, maar de meubelen van Cubiqz worden ook gebruikt bij theatervoorstellingen, op beurzen en op filmsets.

‘Grootste uitdaging ligt in drukwerk’

Precisie in drukwerk

Het lijkt zo simpel: dozen al dan niet met een afbeelding die je kunt gebruiken om een huis dat in de verkoop staat, aan te kleden. Maar, net als de Cubiqz-producten zelf: niets is wat het lijkt. Cindy: ‘Achter de schermen hebben we behoorlijk wat hordes moeten nemen. Is een doos drie millimeter te breed, dan sluiten onze keukenkastjes al niet meer op elkaar aan. Het is dus belangrijk dat een dozenleverancier snapt hoe belangrijk de juiste afmetingen zijn. Maar de grootste uitdaging ligt in het drukwerk.’

De eerste kartonnen keuken van Cindy en Katinka bestond uit een rvs-kleurige plint, een offwhite front en een donker granieten werkblad. Cindy: ‘Druktechnisch is dat heel moeilijk te realiseren, omdat je te maken hebt met veel contrast in één drukvel. Stel je de ene kleurtoon wat bij, dan heeft dat direct invloed op de andere kleurtinten op het vel, terwijl dat niet de bedoeling is.’

Ze begonnen met offset drukwerk. Cindy: ‘Dat is het meest voordelig bij grote aantallen. In het begin gingen we uit van een doos die all-over bedrukt was. Dat bleek prijstechnisch niet haalbaar, de inkoopprijs voor een keukenkast kwam al gauw op zo’n vijftig, zestig euro. Totaal niet voordelig voor de klant, die kan dan net zo goed voor honderd euro een echte keukenkast bij de IKEA kopen. Vervolgens kwamen we uit bij een doos, deels van gerecycled karton, met daaroverheen een paneel dat aan de voor- en bovenkant bedrukt is.’

Drukwerk controleren

De dozen worden besteld bij een grote leverancier in Nederland, een ontwerpster maakt de fotorealistische afbeeldingen die op de dozen moeten worden gedrukt. Cindy: ‘Ook dit proces wordt goed door ons voorbereid en begeleid. Schaduwen en dergelijke moeten exact kloppen.’ Het drukwerk wordt gedaan door onder meer een drukkerij in Duitsland, waarna de panelen in het eigen magazijn van Cubiqz op de dozen worden geplakt.

Cindy: ‘In het begin werkten we met panelen van sulfaat triplex, maar omdat het van essentieel belang is dat de kleuren kloppen en fotorealistisch zijn en dat de verschillende modules – we werken met modules van 30, 60 en 90 cm breed – naadloos op elkaar aansluiten, hebben we later gekozen voor MC, gecacheerd op fijn E-golf karton. MC is wat constanter van kleur dan sulfaat triplex, dus dat kan makkelijker worden bedrukt. Het drukken kijkt zó nauw, dat we elke keer zelf aan de drukpers staan om het drukwerk te controleren.’

Weinig vertrouwen

Dat het drukwerk zo ongelofelijk precies moet zijn, had in de begintijd van Cubiqz nogal wat voeten in aarde. Katinka: ‘Toen we begonnen, hadden maar weinig mensen vertrouwen in ons idee. Omdat het nog niet bestond, was het heel lastig om uit te leggen wat we wilden. Je kunt ons drukwerk vergelijken met fotobehang. Als je dat op de muur plakt, moeten alle banen naadloos op elkaar aansluiten. Dat geldt voor onze producten ook.’ Cindy: ‘We moesten dus niet alleen een product, of eigenlijk concept verkopen, maar ook het nut en de noodzaak ervan. Het heeft behoorlijk wat tijd gekost om de drukkers en alle andere mensen waarmee we samenwerken, te overtuigen. Buiten het feit dat we sowieso beperkt zijn in de keuze voor drukkerijen omdat we grootformaat drukwerk nodig hebben. Gelukkig was er een aantal drukkerijen dat geloofde in het idee. Met deze partijen werken we nog altijd samen.’

Digitaaldruk

Naast offset drukwerk leveren Cindy en Katinka nu ook keukens in digitaaldruk. Cindy: ‘Dit zijn onze zogenaamde reversible keukens. Digitaaldruk is duurder, maar kan in kleinere aantallen. Doordat een doos all-over is bedrukt, bijvoorbeeld aan de ene kant met de afbeelding van een oven en de tegenovergestelde kant met een koelkast, is één doos op verschillende manieren te gebruiken. De werkbladen, ook van karton, kunnen eraf worden gehaald en verwisseld worden. Zo kun je dus met een beperkte voorraad voor elke woning een inrichting op maat maken.’

‘Een complete woninginrichting past gewoon in je kofferbak.’

Katinka vult aan: ‘Ook zijn alle kleuren nu mogelijk. Is morgen mintgroen helemaal hot, dan leveren wij mintgroene keukens. Hoewel, we hebben wel gemerkt dat hele uitgesproken kleuren niet goed werken. Onze producten worden gebruikt voor homestaging, dus dan zijn enigszins neutrale kleuren gewenst. Woningen in een hogere prijsklasse zijn daarin een uitzondering. Dan wordt meer variëteit verwacht in zowel print als kleur.’

Funda

Het belangrijkste is dat de producten net echt lijken, maar tegelijkertijd ook praktisch zijn. Katinka: ‘Dat blijft een eeuwig spanningsveld. Het moet er goed uitzien op foto’s voor Funda, maar de producten moeten ook makkelijk te handelen zijn, dus licht van gewicht en eenvoudig te vervoeren en op te zetten voor degene die ermee werkt. En je hoeft geen opslagruimte te huren zoals bij echte meubels wel het geval zou zijn. De omdozen waarin onze producten worden aangeleverd zijn 1,20 bij 1 meter. Een complete woninginrichting past gewoon in je kofferbak.’