Abonneren  Inloggen

Webshop creëert extra omzetboost bij Eshuis

27 oktober 2021

Bij etiketten- en verpakkingsdrukkerij Eshuis in Dalfsen zit de vaart er lekker in. Het pand is het afgelopen jaar zo ongeveer verdubbeld, de productiecapaciteit is uitgebreid met 5 machines en de investering in een webshop voor etiketten levert zijn vruchten af. ‘Ik verwacht dat over een jaar of 4 de helft van onze omzet aan verpakkingsdrukwerk via webshops binnenkomt,’ aldus ceo Peter Overbeek.

Peter Overbeek, ceo van Eshuis voor de HP Indigo 8000: ‘Over een jaar of 4 gaat de helft van onze business online.’

Voor wie deze unieke speler in de etiketten- en verpakkingsmarkt niet kent; deze onderneming werd een aantal jaren geleden in één klap wereldberoemd dankzij de regie over de Coca-Cola campagne ‘Share a Coke’; Coca-Cola’s grootste gepersonaliseerde merkcampagne ooit met duizenden namen in de schappen in 36 Europese landen, in 33 talen. Voor die enorme operatie werkte deze Nederlandse verpakkingsdrukkerij samen met een aantal drukkerijen in Europa. Op hun initiatief ontwikkelde HP een eigen Coca-Cola rode inkt voor het digitaal drukken. ‘Op die manier garandeerden wij kleureenheid en daarmee had digitaaldruk de lead,’ verklaart Overbeek. ‘Flexo- en diepdrukkerijen die ook een rol hadden bij deze actie moesten zich conformeren aan dit vastgestelde rood.’

Sleeves en stazakken

Eshuis bestaat dit jaar 130 jaar, draait 24 miljoen omzet en heeft ruim 140 werknemers. De onderneming beschikt over zowel digitale, flexo-, en offsetpersen en produceert etiketten, shrink sleeves en flexibele verpakkingen. Een shrink sleeve is een nauw sluitend all over label die de vorm volgt van de verpakking. En bij flexibele verpakkingen kan je denken aan een flowpack- of pillowbag-verpakking, sachets, stazakken en overige folieverpakkingen. Uit dat brede assortiment levert het bedrijf aan grote merken, zoals Coca-Cola en Heineken, maar evengoed aan de bakker en de kaasboer ‘om de hoek’.

Een shrink sleeve is een nauw sluitend all over label die de vorm volgt van de verpakking.

HP Indigo 8000 smalbaan

Lopend over de productievloer zien we naast de conventionele technieken offset en flexo en vele bijzondere nabewerkingsmachines een vijftal HP-machines etiketten drukken, waaronder de recent aangeschafte HP Indigo 8000 digitale smalbaan rotatiepers. De omzet in dit digitale segment groeide het afgelopen jaar met 30%. Qua digitale productie is Eshuis een HP-huis. Deze langjarige relatie zorgt voor zo veel kennis, mede dankzij intensieve scholing, dat Eshuis qua kwaliteit al jaren wereldwijd heel regelmatig op nummer 1 staat bij de wereldwijde benchmark onder HP gebruikers. De 8000 beschikt over 2 engines en is daarmee eigenlijk een slimme samenstelling van 2 persen in één. Het veelal tot uit 7 kleuren opgebouwde beeld wordt opgebouwd via de 2 drukeenheden, waardoor het onder meer sneller droogt en het druktempo twee maal zo hoog is, tot 80 meter per minuut.

Topjaar

De coronapandemie zorgde voor extra toeloop in de supermarkten en dat merkten ze bij Eshuis. Overbeek: ‘We hebben een topjaar achter de rug, En ook nu blijft het bestelniveau hoog. Mogelijk is een deel van het veranderde bestedingspatroon -denk aan meer aandacht voor thuisgastronomie- langdurig. De ceo zet in op een verdere omzetgroei. ‘Eén van de terreinen waarin we stevig investeerden is onze web to print portal voor etiketten. Dat slaat aan. We zien in dat online-etiketten-segment een grote groei. Onze marketing en e-commerce manager Marije Hulzebosch is de drijvende kracht achter dit project.’

Marije Hulzebosch, marketing en e-commerce manager bij Eshuis over de webshop: ‘Het fijne voor de klant en voor ons is dat het systeem zo is ingericht dat de prijs direct bekend is.’

Etiketten online

‘We zijn in 2019 live gegaan met onze webshop voor etiketten, gericht op start ups, zoals kleinere bierbrouwers, wijnboeren en kaasmakers,’ licht Hulzebosch toe. ‘Eigenlijk iedereen die kleinere oplagen etiketten nodig heeft die aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen, bijvoorbeeld voor het machinaal aanbrengen van de etiketten.’ Geen simpel webshopklusje. ‘We zijn anderhalf jaar bezig geweest van conceptuitwerking tot de livegang. Het bouwen en koppelen van de webshop kostte ons al 9 maanden. Al met al zitten er vijf systemen achter die er samen voor zorgen dat de orders vlekkeloos het productieproces inschuiven. Het gaat zo ver dat al tijdens de orderverwerking PostNL een seintje krijgt dat deze order over enkele dagen klaarligt voor transport.’ Het systeem bevat ongeveer een miljoen etiket-variabelen. ‘Dat gaat van materiaalkeuze, formaat, stansvorm, personaliseren, rolbreedte tot de wijze van wikkeling voor verdere verwerking.’

Chatten

‘Naast doelgroepen met redelijk wat kennis van etikettenzaken zoals kleine bierbrouwers zien we ook doelgroepen die er geen verstand van hebben. Daarvoor zijn we nu volledig ingericht met een online chat die direct bij onze medewerker binnenkomt voor vragen en advies. We hebben ook sample-mappen die klanten kunnen aanvragen. Het fijne voor de klant en voor ons is dat het systeem zo is ingericht dat de prijs direct bekend is. De klant sleept zijn of haar design in de editor die controleert op zaken als resolutie en afloop.’ Overbeek: ‘In de tijd die voorheen verstreek met offertes maken tot de opdracht wordt de order nu geproduceerd en geleverd.’ Deze investering loont. Hulzebosch: ‘We krijgen er jaarlijks honderden klanten bij die terugkomen en vaste klant worden.’

Ook sleeves en sachets online

Tot nu is er alleen een webshop voor etiketten. Op de vraag of ook de andere segmenten een online moment tegemoet kunnen zien zegt Hulzebosch resoluut: ‘Online is de toekomst.’ Overbeek: ‘Etiketten is bij ons het meest rechttoe-rechtaan product. Als je ziet hoe moeilijk het is om zo’n relatief simpel product van voor naar achter online te krijgen dan is dat bij sleeves of flexibele verpakkingen een paar factoren ingewikkelder. Maar ik verwacht wel dat over een jaar of 4 de helft van onze business online gaat, waarbij eenvoudige producties online worden afgehandeld en de nu reguliere organisatie de meer complexe op blijft pakken.’ De groei in online brengt meer met zich mee dan enkel investeren in automatisering. Dat vergt aanpassing van de gehele organisatie, nieuwe anders opgeleide mensen met de focus op online communicatie en marketing. ‘Er ging en gaat een wereld voor ons open. Online business is een andere wereld dan de reguliere business met een andere filosofie.’

Investering 2022

‘We weten wat we willen en kunnen ons aanpassen,’ aldus Overbeek. ‘Je bestaat geen 130 jaar als je niet weet hoe je aan de veranderende omstandigheden moet aanpassen.’ Qua investeringen is het nog niet gedaan: ‘We zitten nog vol met plannen. Omdat we zo veel verschillende producten maken hebben we veel opties. Begin volgende jaar staan hier weer andere nieuwe productiemiddelen. Meer mag ik nog niet verklappen.’