Abonneren  Inloggen

Opvallen met een paperwrap

4 november 2021

Iedereen die een mailing verstuurt, wil dat het aandacht krijgt. Dat de ontvanger het poststuk oppakt en opent. Nic. Oud in Heerhugowaard ontwikkelde een interessant alternatief voor folie of de envelop: de paperwrap. Een papieren verpakking die van de rol, on the flow, om jouw boodschap gewikkeld en gesloten wordt. Deze verzendverpakking is opvallend en te personaliseren. Bovendien vervult het de behoefte om duurzamer bezig te zijn en dat ook uit te stralen.

Bij Nic. Oud in Heerhugowaard pakken ze alles in op het gebied van direct mail en e-fulfilment. In de enorme onderneming (24.000 m2) werken zo’n 170 mensen dagelijks aan het verzenden van zeer uiteenlopende direct mail packs. Ook veel magazines worden hier voorzien van een adres-etiket en geseald. Daarnaast speelt de onderneming in op de groeiende behoefte bij webshops om een professional de e-fulfilment te laten verzorgen. De redactie van PRINTmatters bezocht de onderneming deze zomer en sprak met Paul den Blanken over een interessant printproduct: de paperwrap.

Paul den Blanken

Paperwrap als alternatief voor plastic

Den Blanken is Head of Acquisition en ziet door zijn vele contacten met klanten en prospects toenemende belangstelling voor papier als verpakkingsproduct. “Wij ontwikkelden de paperwrap vanwege de groeiende vraag naar alternatieven voor plastic. Bij Nic. Oud leveren we al milieuvriendelijkere varianten, zoals de bio-folies van mais, zetmeel, suikerriet en gerecyceld plastic. Maar die bio-soorten zijn nog aardig aan de prijs. Een composteerbare bio-folie die echt in de groene bak mag, is toch zo’n 10 x duurder dan een gewone folie. Op het totaal van de kosten is dat niet de grootste kostenpost, maar toch is dat voor velen een flinke barrière. Paperwrap is hoger in prijs dan de basis kunststoffolie, maar ten opzichte van biofolies is de paperwrap bij wat grotere oplages weer gunstiger.”

Voetbal International

“Vandaar dat we zelf op zoek gingen naar alternatieven voor die diverse foliesoorten. De paperwrap was al eens door ons bedacht, maar brak toen niet door. Zo’n zes jaar terug hebben we het opnieuw opgepakt, waarna het wel navolging kreeg.’ Den Blanken verwijst naar een van de eerste mailings die velen aansprak en anderen aanspoorde die techniek ook toe te passen. ‘Dat was voor VI (Voetbal International, red), een grote productie die ook voor rumoer in de markt zorgde. Via de Vriendenloterij kreeg elke VI-abonnee de VI thuis met een paperwrap met je eigen club voorop geprint. Met een briefje er bij, geënt op jouw eigen club. Optimaal gepersonaliseerd.”

Deze actie van Voetbal International zorgde voor bekendheid van de paperwrap onder marketeers.

Buiten- en binnenzijde bedrukken

De paperwrap is een mooie oplossing van papier. Het is volgens Den Blanken ook een goed alternatief voor het banderen, waar door de aandacht voor duurzaamheid ook weer toenemende belangstelling voor bestaat. Doordat de paperwrap rondom gesloten is, kan er niks uitvallen. “Veel magazines hebben bijlagen en daar is een gesloten verpakking een vereiste. Het is eigenlijk sealen met papier.” Met dat grote verschil dat je het papier kan bedrukken. Bij Nic. Oud staat naast alle verzendapparatuur ook een printarsenaal, waaronder enkele Xerox iGen’s voor de vellendruk en een Screen inkjet rotatieprinter om rollen te beprinten. “Je kan de buiten- en binnenzijde bedrukken en personaliseren. De paperwrap is toepasbaar voor veel soorten mailings. We kunnen veel papiersoorten en formaten vanaf de rol beprinten, voorzien van lijmpuntjes en tot paperwrap verwerken als verzendverpakking.”

Aantrekkelijk

Je zou denken dat je met een envelop hetzelfde effect bereikt. “Dat is zo. Maar deze, ook nog gepersonaliseerde, verzendverpakking is financieel aantrekkelijker. De paperwrap is op papiergebied een concurrent van de C4-envelop en al helemaal bij lastige producties,” zegt Den Blanken wijzend op een stevig papieren zakje dat ingesloten is in zo’n wrap. “Dat is een crime om machinaal in een envelop te doen, terwijl wrappen prima gaat.”

Ook lastiger te verwerken producten, zoals dit zakje, zijn goed machinaal te verwerken in een paperwrap-mailing.

Frankrijk verbiedt folie

Voor direct mailing is papier in wrap- of envelopvorm de gebruikelijke ‘verpakking’. Bij tijdschriften ligt dat anders. De meeste tijdschriften worden in een zeer voordelig standaard kunststoffolie geseald. De paperwrap is duurder dan die standaardfolie. Welke argumenten gebruikt Den Blanken in zijn gesprekken met klanten om toch voor die paperwrap te gaan? “Om te beginnen kan je papier opvallend bedrukken, ten tweede kan die druk ook gepersonaliseerd worden en het derde argument is duurzaamheid. Ook veel klanten realiseren zich dat papier duurzamer is en oogt.” Maar ook wetgeving speelt toenemend een rol volgens Den Blanken. “In Frankrijk is die standaardfolie al verboden, België volgt in 2022. Eén van onze klanten, een internationaal opererende kappersgroothandel, besloot om die reden alle verzendingen voortaan te voorzien van een paperwrap. Ook naar landen waar biofolie nog wel toegestaan is, zoals Engeland, Frankrijk, Nederland en Spanje.” De paperwrap is iets duurder dan de standaardfolie wat soms leidt tot creatieve oplossingen. “We hebben een paar klanten die de paperwrap als meerwaarde aan adverteerders weten te verkopen. Ga maar na; als jouw uiting voorop die wrap staat, val je wel enorm op. Wij kunnen inline perforatie aanbrengen. Zo kan je ook coupons creëren. Maar het belangrijkste is dat de paperwrap duurzaam en opvallend is.”

Bekijk hoe Nic. Oud poststukken wrapt.