Abonneren  Inloggen

Omdenken met Koninklijke Joh. Enschedé

12 november 2021

Koninklijke Joh. Enschedé was ooit een gesloten deur. Maar sinds enkele jaren is besloten om de deur meer open te doen en de samenwerking te zoeken. Dit begon allemaal met omdenken. Marcel Klok van Joh. Enschedé vertelde tijdens de Vakdag Print & Sign in een half uur hoe de inmiddels al meer dan 300 jaar oude drukkerij tegenwoordig de samenwerking zoekt met andere grafici om de passie en ambacht weer over te kunnen brengen.

Marcel Klok tijdens de Vakdag Print & Sign 2021

Een seminar, niet over het grafisch bedrijf an sich, niet over de passie die Marcel Klok voor het vak heeft, maar dit keer eens over omdenken. Zonder powerpoint presentatie, de katheder opzij gezet en op een barkruk. Dat is hoe Marcel Klok zijn parallelsessie begon.

300 jaar

De geschiedenis van de drukkerij gaat al meer dan 300 jaar terug. Waar het vroeger nog bankbiljetten maakte, is het daar inmiddels mee gestopt. De drukkerij houdt zich wel bezig met het drukken van postzegels. En postzegels drukken doen ze met passie en ambacht.

Martin Garrix

Toen PostNL, de grootste klant, bij Joh. Enschedé aanklopte om een postzegel voor Martin Garrix te maken, liet de drukkerij allereerst weten dit niet te willen. Tegen je grootste klant ‘nee’ zeggen doe je niet zomaar.

“Het kan, maar dan moet je er meer mee doen”, is wat PostNL te horen kregen. “De digitale media die men tegenwoordig allemaal gebruikt, die moest teruggebracht worden naar het gedrukte product” aldus Klok. Zo werd er een zegel geïntroduceerd met Augmented Reality, waarmee Martin Garrix via een app een virtueel ‘huiskamer’-concert geeft.

Ruimte

Om het meeste uit het omdenken te halen krijgt iedereen bij Joh Enschedé de ruimte om uit te leggen wat de passie is van drukwerk. Zo kom je tot nieuwe inzichten en ontstaan er mooie dingen. “Want omdenken is de wegen bewandelen die voor normale mensen niet tastbaar zijn.”

Samenwerken

“Wij zijn een grafisch bedrijf dat 300 jaar de deur gesloten heeft gehouden. Ik heb 30 jaar in een ivoren toren gezeten. De ambacht in het vak is verdwenen, de passie is verdwenen. De grafische branche gaat steeds meer op zoek naar hoe we voor de laagste prijs kunnen drukken.” De drukkerij wil daarom nu de deuren openen en met alle grafische bedrijven samenwerken. Alles wat het bedrijf aan innovatie heeft en heeft geleerd wil het delen. “Ik wil met alle bedrijven het grafisch Nederland weer op de kaart zetten”, aldus Marcel Klok.