Abonneren  Inloggen

Altijd een rol voor print

16 november 2021

De nieuwe PRINTmatters valt deze week bij de lezers op de mat. In deze editie geven we extra aandacht aan Direct Mail. En wat blijkt -en wij grafici weten dat als geen ander-, print speelt nog altijd een belangrijke rol in het geheel van alle crossmedia die ingezet wordt.

Een mooi voorbeeld blijkt uit het interview met Sidekix. Deze marketing fulfilment specialist in Uden groeit explosief. Bij marketing fulfilment service moet je denken aan veelal complexe en veelomvattende crossmedia-activiteiten van bedrijven als KPN en de nationale Postcode Loterij.

Print belangrijk in de hele keten

Die grote merken besteden alle uitvoerende werkzaamheden van de marketingacties uit aan een derde partij, zoals Sidekix. De groei van die services zit hem grotendeels in digitale zaken en bijvoorbeeld teleserviceactiviteiten. ‘Maar print is wel heel belangrijk in de totale keten. Print speelt bij vrijwel alle acties ergens een rol in het totale marketing fulfilment proces,’ zegt ceo en mede-eigenaar Tjeerd Nijenhuis.

Papier valt meer op

Een andere pro-print insteek komt van Marlous Spaven en haar collega Marc Bogers van het bureau 100%driven uit Rotterdam. Dit bureau specialiseert zich in marketing automation en het optimaliseren van klantreizen, onder andere met Direct Mail. Het interview gaat over direct marketing in de breedte dat te definiëren is als 1–op–1 marketing. Volgens hen heeft papier, ondanks de vaak hogere kostprijs alle kansen. Zeker nu de postbus leger raakt, valt het meer op.

Schandalig

Borgers zegt hierover: ‘Het is een numbers game. Ieder kanaal beoordeel je op de return on investment. Een e-mail kan goedkoper zijn, maar de respons kan lager zijn.’ Print zit bij marketeers niet top of mind. Spaven: ‘Er ontbreekt print-educatie, terwijl je met direct mail mooie omzetten kan halen. Het is daarom bijna schandalig dat zoveel marketeers zo weinig afweten van grafische aspecten.’

Verder in dit spetterende nieuwe nummer:

  • Uiteraard een mooie terugblik op het succesvolle netwerkevent Vakdag Print & Sign
  • Steunkleur als specialisme
  • Personaliseren: aandacht is goud
  • Bijzondere boekenmaker Steven Hond: ‘The sky is the limit’
  • Terugblik op FESPA Amsterdam
  • Generatie Google Tube
  • Magazine Flow: ‘Papier is het nieuwe yoga’
  • BDUmedia is uit de overlevingsmodus
  • Digitaaldruk in de mode
  • Hoe kom je wél aan vakmensen?
  • WIJCK; innovatief print on demand-idee
  • Boomvrij papier
  • Team Thursday: ‘Juicen met papier’

Word abonnee en lees PRINTmatters