Abonneren  Inloggen

Steunkleur als specialisme

16 december 2021

Wat ga je doen als je schoenenzaak minder loopt? Dan start je een drukkerij. En wat doe je als je drukkerij minder loopt? Dan zoek je een niche: steunkleuren. Dat is kort samengevat het ondernemersavontuur van Imara Pellicaan en Arie van Esch, eigenaren van steunkleuren.nl. In het financiële crisisjaar 2009 koos het duo voor dat nicheconcept. Nu werkt er in Waardenburg een hecht team van 15 man.

Arie van Esch (l), mede-eigenaar van steunkleuren.nl in gesprek met drukker Henk van der Meer over, je raadt het nooit, steunkleuren.

Veel professionals in de ontwerp- en drukkerswereld kennen steunkleuren.nl. Maar deze gesloten webshop is niet toegankelijk voor toevallige bezoekers; eindgebruikers. ‘Het werven van klanten gebeurt al jaren dankzij mond tot mond-reclame,’ aldus Imara Pellicaan. ‘Eigenlijk is steunkleuren.nl het best bewaarde geheim van grafisch Nederland.’ Leuk dat PRINTmatters figuurlijk het verhullende rode kleed los mag trekken. Steunkleuren.nl is een activiteit van Drukkerij van Esch in Waardenburg. Arie van Esch: ‘Natuurlijk komt de vraag of wij ook andersoortig drukwerk willen maken. Meestal verwijzen we die door naar collega-drukkers.’

Schoenenzaak en nieuwbouw

Beiden komen uit de retail. Imara: ‘We hadden een schoenenzaak in een winkelcentrum in Zaltbommel. Na verloop van tijd zijn we in dat pand zelf onze folders gaan drukken. Na opkomst van grote retailers als Bristol en Schoenenreus werd het moeilijk en zagen we meer heil in drukwerk dan in schoenen. In 1996 beëindigden we de schoenenzaak en verhuisden naar Waardenburg, waarna we in de garage de drukkerij verder uitbouwden.’ Tijdens het gesprek lopen we door het pand, een beetje kruip-door-sluip-door, en zien we in de ‘garage’ waarin 2 drukpersen, een GTO en een Heidelberg 2-kleuren speedmaster, een snij- en een vergaarmachine staan.

Dit is een artikel uit PRINTmatters. Neem een proefabonnement en lees meer van dit soort artikelen

Zeecontainer

Aansluitend belanden we in een voormalige zeecontainer. ‘Die mogen we hier tijdelijk bijplaatsen van de gemeente. We zijn al jaren in gesprek met de gemeente en recent ook een projectontwikkelaar die de grond hiernaast kocht, om nieuwbouw te realiseren. Dan volgen meer verrassingen; nog een zeecontainer voor opslag met daarachter een grote overkapping waar de nodige pallets met materialen overdag worden gestald om meer bewegingsruimte intern te creëren. De redacteur wordt nog even omgeleid. We kijken naar een losstaand pandje. ‘Daar drukken we enveloppen.’ De onderneming groeit echt uit zijn jasje en het is nog niet gedaan: ‘Capaciteitsuitbreiding blijft een uitdaging met nieuwe medewerkers of een eventuele samenwerking.’

De ‘enveloppenfabriek’ van steunkleuren.nl. Imara Pellicaan en Arie van Esch zijn in gesprek met een projectontwikkelaar over nieuwbouw. Maar in de tussentijd huist het bedrijf in een uitgebouwde garage, met daar aangebouwd een zeecontainer, met daarachter een opslag in een zeecontainer. 30 meter naar links staat dit vrijstaande pandje.

Persen de deur uit

De keuze voor dit nu succesvolle steunkleur-concept viel tijdens de financiële crisis. Arie: ‘Ik las in, toen nog Graficus, een artikel waarin de branchevereniging vkgo kleine drukkerijen adviseerde om ‘het ijzer’ er uit te doen. Dat bracht ons zover om een plan dat we al hadden, in de praktijk te brengen.’ Imara: De gedachte was synergie: met steunkleuren.nl als verlengstuk van drukkers, vormgevers en reclamebureaus.’ Arie: ‘Het duurde even tot het doordrong, want dat was nog in een tijd dat iedereen bang was dat een ander er met je klant vandoor ging. Nu werken we veel voor vakbroeders die het zelfde jargon spreken en via onze geavanceerde besloten website hun correctievrije bestand aanleveren.’ Op de website, alleen toegankelijk voor grafici met een account, kan je in een paar klikken de prijs berekenen en het drukwerk bestellen. Dat geldt voor producten als huisstijl, enveloppen, schrijfblokken en doorschrijfsets. Arie: ‘Maar steunkleurproducties op maat kunnen ook hoor. Graag zelfs.’

Imara Pellicaan (r), mede-eigenaar van steunkleurendrukker.nl naast medewerker Wilma van Esch.

Branche moet aantrekkelijker

Op de vraag hoe je bij groei aan goed personeel komt, zegt Imara: ‘In de afgelopen jaren stopten veel drukkerijen met zelf drukken. Een aantal drukkers van voormalige bedrijven uit deze regio werkt nu voor ons. Wij geven ze veel vrijheid. ‘Als iemand graag om 4 uur ’s nachts wil werken, kan dat. Wil iemand maar 2 dagen aan de slag, prima. We leiden ook zelf mensen op voor bepaalde functies. Ook maken we regelmatig ruimte voor stage. Zo vormen we met elkaar een hecht team dat als het nodig is, bereid is extra aan te pakken.’ Er moet Van Esch nog wel wat van het hart: ‘Er zijn vrijwel geen opleidingen meer die aansluiten op ons vak. De branche moet een aantrekkelijker profiel krijgen en er moeten weer opleidingen komen.’

Inkijkje in de ‘enveloppenfabriek’ met de ervaren enveloppendrukker Henriette Bezemer. Ondertussen is deze Halm enveloppendrukpers vervangen door een versie op EB4+ formaat.

Moeilijk jong personeel

‘De grafische lycea leiden vrijwel geen drukkers meer op.’ Of de innoverende technieken met inkjet of toner daarbij nog als reddende engel kunnen fungeren, betwijfelt hij: ‘Natuurlijk komen printers de komende jaren steeds dichter bij de pms kleuren. Maar niet al het materiaal kan door een printer en voor elke echte pms moet je een drum kopen. Dat vereist een grote investering. Die inkten kan je zelf niet even mengen. Daarbij komt dat je kostprijs van ‘digitale inkten’ vooralsnog flink hoger blijft. Dit vakmanschap blijft nodig.’

Merkherkenning

Er is een ontwikkeling gaande, waarvan Van Esch verwacht dat de wal het schip zal keren. ‘Je ziet jongere generaties ontwerpen maken, waarbij de kleur uit cmyk of rgb is opgebouwd. Dat is makkelijk, maar leidt ook tot verschraling terwijl bedrijven zich juist willen onderscheiden. De waarde van een eigen kleur toepassen in pms komt mooi naar voren bij een gesprek bij de pers met drukker Henk van der Meer. Op de vraag welke van de duizenden pms-kleuren je vaak voorbij ziet komen zegt Henk: ‘Reflex blue en Oranje pms 021. En oranje moet in steunkleur. In opbouw wordt dat bruinig.’ Volgens Arie bestaat een logo (beeldmerk) van origine uit minimaal één Pantone kleur. ‘Full colour logo’s kom je bij grote organisaties dan ook niet tegen. Pantone is immers kleurvast en altijd te reproduceren. Die organisaties werken met een huisstijlhandboek en zetten hun Pantone logo alleen om naar full colour als het echt niet anders kan. De eerste merkherkenning is kleur.’