Abonneren  Inloggen

Stabiele groei bij Okay Color Graphics

14 januari 2022

Okay Color Graphics in Alphen aan den Rijn investeerde onlangs in een nieuwe pers, een Heidelberg Speedmaster CD, vierkleuren met lak. Gijs Piera, directeur/mede-eigenaar zegt over de aanschaf: ‘We kozen voor de CD, omdat er lak op zit en omdat hij zwaardere papiersoorten aan kan.’

De nieuwe pers draait op volle toeren als we samen met Gijs Piera en Patrick van den Sigtenhorst, directeur van Prestotype Grafische Machines, de recente aanwinst bekijken. Van de vierkleuren 52 x 72 pers komen vellen van naar schatting 150 grams papier. ‘Maar deze pers kan papiersoorten aan tot zo’n 600 grams,’ aldus Piera. ‘Lopend over de productievloer zien we nog een Speedmaster, een kleiner formaat Ryobi, 2 HP Indigo persen, een grootformaat printer voor signproducties, de nodige nabewerkingsapparatuur en de echte grafische diehards; een paar Heidelberg degel- en cilinderpersen.

Repo Okay Color Alphen aan de Rijn 
Foto ; Pim Ras
Gijs Piera (l), directeur/mede-eigenaar van Okay Color Graphics in Alphen aan den Rijn en Patrick van den Sigtenhorst, directeur van Prestotype Grafische Machines bij de recent aangeschafte nieuwe drukpers. Foto‘s: Pim Ras

Verpakkingen

Okay Color Graphics richt zich met hun aanpak en machinepark op commercieel drukwerk. ‘Dat persformaat 50 x 70 past precies bij de markt die wij bedienen. We draaien wel eens volumes die je op een 70 x 100 zou kunnen draaien, maar het overgrote deel van ons werk is commercieel drukwerk, zoals flyers, brochures, magazines, boeken en POS materiaal, veelal in kleinere oplages. Ook onze inzet op fulfilment voorziet duidelijk in een behoefte. Het gaat goed, dankzij onze brede en trouwe klantenkring. Veel van ons offsetwerk printen we vervolgens in met mogelijkheden als nummering of barcodes. Het voordeel van lak is dat het snel droog is en je kan snel keren. Daarbij komt dat we een groei merken in kartonnage voor producten als verpakkingen en displays. Vandaar die keuze voor een machine die papiersoorten tot zo’n 600 grams aan kan. Met dank aan Prestotype, dat onze behoefte aan iets nieuws kende. Bij hen kochten wij ook de andere Heidelberg, een SX 74-4 H met LED UV droger die naast de nieuwe staat.’

Weinig kilometers

Over de nieuwe pers Piera: ‘Een pers met weinig kilometers.’ Op de vraag of dat te vergelijken is met auto’s waar de kop vanaf is’, zegt de technisch directeur: ‘Investeren kost veel geld. Of je iets afschrijft van een miljoen of een paar ton minder, dat scheelt nogal wat. Wij financieren bijna niet en houden de kosten laag om geld te verdienen. Zo simpel is het. Daarbij komt dat een nieuwe machine met het nieuwste van het nieuwste veel biedt dat wij niet nodig hebben. Daarom kiezen wij er voor om altijd goede tweedehands machines te kopen waar je nog lang mee kan doen. Van den Sigtenhorst: ‘Dat zien wij vaak. Ondernemers willen de kostprijs laag houden. Dat doe je door minder uit te geven.’ Piera: ‘Wat je niet uitgeeft, is het eerst verdiend. Het is inderdaad te vergelijken met auto’s. Die worden vaak ingeruild na een x-aantal kilometers, terwijl dat in principe nog helemaal niet nodig is. Het is vaak meer emotie, maar technisch zijn ze nog lang niet afgeschreven. Van offsetpersen met weinig kilometers kan je nog vele jaren plezier hebben.’

Klanten waarderen aandacht

Bij de onderneming in Alphen aan den Rijn is vakkennis en klantgerichtheid belangrijker dan het streven naar een extreem hoge automatiseringsgraad met het allernieuwste model drukpers. Piera bevestigt: ‘Die hoge automatiseringsgraad is bij ons van minder belang. Het grafisch product zoals wij dat maken, heeft juist de unieke eigenschap dat er niet een hetzelfde is. Wij zien dat marketeers merken dat het eenheidsproduct en/of alleen maar digitaal communiceren minder respondeert. Het is niet onderscheidend genoeg. Vandaar dat drukwerk met al zijn bijzondere mogelijkheden weer toenemend belangstelling krijgt. Met drukwerk kan je, zeker in combinatie met digitaal drukken, de doelgroep op maat en heel persoonlijk aanspreken. En dat vraagt van ons flexibiliteit en creativiteit. Flexibiliteit moet je als hele organisatie hebben. We zeggen nooit nee. Doordat wij als team elk probleem oplossen, hebben wij bestaansrecht en kunnen we groeien. Dat doen we nu met een team van 30 man in 2 ploegen van 6 tot 22.00 uur. Het lijken soms maar kleine dingen waar je veel energie in steekt, maar je merkt dat klanten die aandacht waarderen. Die behoefte is er en dat biedt kansen. Daarbij komt dat de grafische kennis bij grote organisaties wegebt, waardoor de behoefte aan onze service groeit.’

Proefabonnement

Dit artikel komt uit ons vakblad. Meer van dit soort interviews lezen? Neem een proefabonnement!

Drie proefnummers voor maar 15 euro