Abonneren  Inloggen

Drukwerk populair bij politieke partijen

16 februari 2022

Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Reclameland merkt dat politieke partijen, ondanks alle digitale alternatieven, ook nog steeds traditioneel campagne voeren met behulp van drukwerk. Uit de cijfers van de drukker blijkt dat er vergeleken met de Tweede Kamerverkiezingen van vorig jaar, nu vijftig procent meer verkiezingsdrukwerk wordt besteld.

Met name flyers en folders

Al sinds december merkt de Groningse drukker een flinke stijging van de hoeveelheid besteld drukwerk voor verkiezingscampagnes. ‘Twee maanden vroeger dan verwacht’, vertelt CEO Wouter Haan. ‘Met name flyers en folders worden nu veel besteld. Alleen voor politieke partijen drukten we daar al ruim een miljoen exemplaren van af. Het lijkt er dus op dat veel politici nog steeds de voorkeur geven aan het persoonlijk overbrengen van hun verhaal.’

Van links tot rechts

De eerste politieke bestellingen kwamen al in december binnen, laat Haan weten. ‘Maar de afgelopen twee weken gaat het echt hard. Dagelijks ontvangen we nieuwe orders van lokale en landelijke partijen, van links tot rechts. Zo is het hele politieke spectrum terug te zien op onze drukpersen.’ Zo’n zestig procent van de bestellingen wordt gedaan door lokale partijen.

Posters, flyers en visitekaartjes

Zo divers als het politieke spectrum is, zo eentonig zijn daarentegen de producten die zij bestellen. ‘Een enkele partij pakt het iets creatiever aan en bestelt campagnestickers of -magneten’, aldus Haan. De meeste partijen bestellen een combinatie van posters, flyers en visitekaartjes. Een uitzondering daarop is een partij die in twintig gemeenten meedoet en twintig keer exact hetzelfde bestelt: verkiezingsfolders. Het valt de drukker ook op dat vrijwel al het bestelde verkiezingsdrukwerk eenzelfde ontwerp heeft met daarop het partijlogo naast het gezicht van de politicus. ‘Terwijl je zou denken dat je juist wil opvallen op zo’n bord vol verkiezingsposters.’

Bron: Reclameland