Abonneren  Inloggen
Van onze partner Drukwerkdeal.nl

Drukwerkdeal.nl biedt medewerkers veel doorgroeimogelijkheden

6 april 2022

Drukwerkdeal.nl biedt medewerkers veel ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden. Daarmee staat het bedrijf er goed op in de ‘war on talent’. Een gesprek met manager HR Hilde Wieland.

Wat merkt Drukwerkdeal.nl van personeelsschaarste op de arbeidsmarkt?

‘Het is wat lastiger geworden om geschikt personeel te vinden, met name op IT-gebied, maar wij krijgen onze vacatures nog altijd vervuld. Wel is ons zoekgebied groter geworden, maar dat kan ook prima omdat er vaker wordt thuisgewerkt.’

Wat maakt het werken voor Drukwerkdeal.nl leuk?

‘Je werkt in een dynamische omgeving met veel jonge, ambitieuze collega’s. Wij zijn dan ook een e-commercebedrijf dat tastbare, gevarieerde printproducten maakt. De bedrijfscultuur is open en laagdrempelig, en je hebt veel mogelijkheden om koers te geven aan je eigen ontwikkeling: in ons personeelsbestand zitten veel mensen die interne carrièrestappen hebben gemaakt.’

Noem eens wat ontwikkelingsrichtingen

‘De meeste nieuwkomers starten bij customer care, onze kweekvijver van nieuw talent. Meestal hebben zij geen grafische achtergrond, en leren zij eerst de producten, productietechnieken en grafische toepassingen kennen, om klanten goed te woord te kunnen staan. Vervolgens groeien zij bijvoorbeeld door naar het process- en operations team, waar zij de schakel worden tussen de mensen op customer care, de productielocaties en onze vervoerders. Maar ook stappen richting marketing en sales komen veel voor. Een kleiner deel groeit door naar specialistischere functies, onder meer op grafisch of e-commercegebied.’

Hoe faciliteert Drukwerkdeal.nl je persoonlijke ontwikkeling?

‘Op allerlei manieren, waaronder trainingen en opleidingen. Sinds 11 februari hebben we dat gestructureerd binnen de Orange Academy, een online leerplatform voor alle medewerkers. Het bevat een bibliotheek aan online trainingen, bedrijfseigen trainingen, micro-learnings, enzovoort. Zo kun je trainingen volgen over Excel, over hoe je een goede presentatie houdt, maar ook bijvoorbeeld over weerbaarheid en vitaliteit. Grafische aspecten worden nu aan het leeraanbod toegevoegd.’

Hoe borgt Drukwerkdeal.nl die ontwikkeling van haar personeel?

‘Je kunt op eigen initiatief die online trainingen volgen, maar een leidinggevende of HR-medewerker kan ook trainingen toewijzen. Dat gebeurt binnen een duidelijke structuur. Voor iedere medewerker geldt een persoonlijke ontwikkelcyclus, met jaarlijks minimaal vier gesprekken met je leidinggevende over je persoonlijke ontwikkeling. Daarin stel je samen bepaalde doelen vast, die je in volgende gesprekken evalueert. Die persoonlijke doelen worden gekoppeld aan team- en organisatiedoelen. Zo wordt duidelijk hoe jij als medewerker aan die gezamenlijke doelen kunt bijdragen. In die gesprekken vertellen de medewerkers ook over hun persoonlijke ambities. Daar gaat Drukwerkdeal.nl mee aan de slag. Zo kunnen customer care medewerkers vier of vijf maanden uit hun functie stappen om een ministage te volgen bij bijvoorbeeld sales of marketing. Vervolgens ga je terug naar customer care, of er ontstaat een nieuwe functie en kun je doorstromen.’

Drukwerkdeal.nl is dus gewoon een heel leuk bedrijf om voor te werken?

‘Absoluut! En wij zijn altijd geïnteresseerd in medewerkers die hun ontwikkeling zelf ter hand willen nemen.’