Abonneren  Inloggen

Vraag naar evenementendrukwerk nu groter dan voor corona

26 juli 2022

Het aantal bestellingen van vlaggen, entreekaarten, spandoeken en ander evenementendrukwerk steeg in het eerste half jaar van 2022 met 28 procent. In totaal bedroeg het evenementendrukwerk 425.000 stuks. Dat blijkt uit een inventarisatie van online drukkerij Reclameland.

Over het eerste half jaar van 2019 was de omvang 400.000 eenheden. Dat mensen zin hebben om de door de corona-restricties uitgestelde feesten in te halen is duidelijk te merken in de drukkerijwereld, constateert het bedrijf. De drukkerij heeft naar aanleiding van de pandemie een optimalisatieslag gemaakt om in de toekomst beter bestand te zijn tegen onverwachte situaties.

‘Toen vanaf februari alles stapsgewijs weer openging, merkten we gelijk aan zowel het aantal bestellingen als aan het soort bestellingen dat er weer tal van bijeenkomsten werden georganiseerd. Voor bruiloften, feesten en festivals ontvingen we een hausse aan orders. Fantastisch’, zegt CEO van Reclameland Wouter Haan.

Voortzetting groei

Zo steeg het aantal verkochte spandoeken met 37 procent naar 38.000 stuks. Over het afgelopen half jaar werden al twee keer zoveel entreetickets besteld en nam het aantal bestelde vlaggen toe met ruim 15 procent. Bij de trouwkaarten is zelfs een groei van 126 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat er weer flink besteld wordt sinds Nederland weer open is, ligt voor de hand, maar het aantal bestellingen dat over het eerste half jaar van 2022 binnenkwam bij de Groningse drukkerij steeg niet alleen ten opzichte van de coronajaren. Vergeleken met pre-coronajaar 2019 werden er dit jaar al 15 procent meer spandoeken en bijna twee keer zoveel vlaggen besteld.

De online drukkerij verwacht de groei van vóór corona weer te kunnen oppakken. ‘We draaiden in 2019 het beste jaar in ons bestaan, met een omzetstijging van 164 procent ten opzichte van vijf jaar eerder’, aldus Haan. Die groei kwam door onder meer de sluiting van de horeca en evenementenbranche tot stilstand. ‘Na twee magere coronajaren lijkt het tij nu gelukkig weer te keren. Inmiddels weten elke dag zo’n 350 nieuwe klanten ons te vinden. We zetten in op een omzetstijging van 20 procent ten opzichte van recordjaar 2019.’

Anticiperen op onverwachte situaties

‘Een van de belangrijkste lessen die we tijdens corona hebben geleerd is dat we niet afhankelijk moeten zijn van specifieke sectoren’, legt de directeur uit. ‘Indien één branche wegvalt, moet ons assortiment en klantenbestand breed genoeg zijn, zodat er geen gat wordt geslagen in onze omzet. Dat moet lukken, want met inmiddels 300 verschillende productgroepen en een oneindig aantal te maken combinaties daarin zijn we voor zeer uiteenlopende klanten interessant.’

Daarnaast is de Groningse ondernemer constant op zoek naar creatieve manieren om met nieuwe producten in te spelen op de vraag van dat moment. Zo introduceerde Reclameland begin 2020 een productlijn met ‘anderhalvemeterafstand’-drukwerk. Deze zomer zet Haan in op fotoproducten die mensen in de tuin kunnen ophangen. ‘Een trend die tijdens corona is ontstaan, toen veel mensen niet met vakantie konden en daarom de tuin goed onder handen namen. Met onze water- en UV bestendige schilderijen, foto’s en posters vrolijken mensen hun saaie schutting of balkonmuur op’, legt Haan uit. De verwachting is dat de trend ook dit jaar voortzet, aangezien er inmiddels al twee keer zo veel fotoproducten voor in de tuin worden besteld als vorig jaar.